Pintaväri Oy:n kuluttaja-asiakkaiden hintamielikuva
Turunen, Mikko (2010)
Turunen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092813269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010092813269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pintaväri Oy:n Jyväskylän myymälän
kuluttaja-asiakkaiden hintamielikuvaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista
tutkimusotetta käyttäen. Tieto tutkimukseen kerättiin kyselylomakkeiden avulla
myymälässä asioivilta yrityksen asiakkailta. Lomakkeen kysymykset koostuivat
pääosin monivalintakysymyksistä ja niissä tiedusteltiin asiakkaiden mielipidettä
yrityksen hinnoittelusta ja hintatasosta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys
koostui pääosin hinnoittelua käsittelevästä teoriasta, mutta mukana oli myös
hieman ostokäyttäytymistä sekä palvelua käsittelevää kirjallisuutta. Kyselyn avulla
saatuja tutkimustuloksia analysoitiin suorien taulukoiden ja ristiintaulukoinnin
avulla.
Tulosten mukaan suurin osa Jyväskylän myymälän asiakkaista piti yrityksen
hinnoittelua hyvänä. Myös yrityksen tuotteiden laatua ja hinta-laatusuhdetta
pidettiin korkeana ja erityisesti myymälän naisasiakkaat olivat valmiita maksamaan
hyvästä palvelusta. Yrityksen tarjoushintojen houkuttelevuutta vastaajat eivät sen
sijaan osanneet arvioida. Yrityksen hintatasoa pidettiin keskimäärin melko
edullisena ja mitä kauemmin asiakas oli ollut yrityksen asiakkaana, sitä
edullisempana hintataso nähtiin. Voidaan siis todeta, että tulokset olivat
keskimäärin hyvin positiivisia ja asiakkaiden mielestä yrityksen hinnoittelu ja
hintataso olivat oikealla tasolla.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina, koska tutkimuksen otos edusti
hyvin perusjoukkoa ja lomakkeessa kysyttiin tutkimusongelman kannalta olennaisia
kysymyksiä. Tutkimus antoi toimeksiantajalle tärkeää tietoa yrityksen hinnoittelun
suunnitteluun, koska yrityksessä ei oltu aiemmin suoritettu mitään hinnoitteluun
liittyvää tutkimusta.
kuluttaja-asiakkaiden hintamielikuvaa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista
tutkimusotetta käyttäen. Tieto tutkimukseen kerättiin kyselylomakkeiden avulla
myymälässä asioivilta yrityksen asiakkailta. Lomakkeen kysymykset koostuivat
pääosin monivalintakysymyksistä ja niissä tiedusteltiin asiakkaiden mielipidettä
yrityksen hinnoittelusta ja hintatasosta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys
koostui pääosin hinnoittelua käsittelevästä teoriasta, mutta mukana oli myös
hieman ostokäyttäytymistä sekä palvelua käsittelevää kirjallisuutta. Kyselyn avulla
saatuja tutkimustuloksia analysoitiin suorien taulukoiden ja ristiintaulukoinnin
avulla.
Tulosten mukaan suurin osa Jyväskylän myymälän asiakkaista piti yrityksen
hinnoittelua hyvänä. Myös yrityksen tuotteiden laatua ja hinta-laatusuhdetta
pidettiin korkeana ja erityisesti myymälän naisasiakkaat olivat valmiita maksamaan
hyvästä palvelusta. Yrityksen tarjoushintojen houkuttelevuutta vastaajat eivät sen
sijaan osanneet arvioida. Yrityksen hintatasoa pidettiin keskimäärin melko
edullisena ja mitä kauemmin asiakas oli ollut yrityksen asiakkaana, sitä
edullisempana hintataso nähtiin. Voidaan siis todeta, että tulokset olivat
keskimäärin hyvin positiivisia ja asiakkaiden mielestä yrityksen hinnoittelu ja
hintataso olivat oikealla tasolla.
Tutkimuksen tuloksia voidaan pitää luotettavina, koska tutkimuksen otos edusti
hyvin perusjoukkoa ja lomakkeessa kysyttiin tutkimusongelman kannalta olennaisia
kysymyksiä. Tutkimus antoi toimeksiantajalle tärkeää tietoa yrityksen hinnoittelun
suunnitteluun, koska yrityksessä ei oltu aiemmin suoritettu mitään hinnoitteluun
liittyvää tutkimusta.