Palveluiden tuotteistaminen - Case SWBusiness.fi
Kaikkonen, Milka (2009)
Kaikkonen, Milka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903171726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903171726
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee palveluiden tuotteistamista. Tarkoituksenani oli selvittää, miten SWBusiness.fi-sivusto saataisiin tuotteistamisen avulla tuottamaan rahaa.
Menetelminä käytin ensin benchmarkingia, etsin internetistä sivustoja, joilla on jonkinlaisia maksullisia palveluita. Tämän jälkeen luin teoriaa palveluiden tuotteistamisesta sekä markkinoinnista ja hinnoittelusta. Kun itselleni oli selvää, mitä tuotteistaminen on ja mitä sen avulla voidaan saavuttaa, laadin kyselyn sivuston käyttäjille. Halusin kyselyn avulla selvittää, mistä ominaisuudesta käyttäjät olisivat valmiita maksamaan eli mistä on heille eniten hyötyä. Haastattelin siis ohjelmistoyrittäjiä, jotka ovat rekisteröityneinä SWBusiness.fi-sivustolle. Käytin puhelinhaastatteluja, sillä se oli helpointa tässä tapauksessa, kun yrittäjiä oli ympäri Suomen. Haastattelut suoritin yhdessä Henna Soukon kanssa, sillä hän myös teki opinnäytetyötä Culminatumille saman aiheen piiristä, joten oli järkevää yhdistää haastatteluvaihe.
Sain haastatteluista paljon selkeyttä siihen, mitä ohjelmistoyrittäjät toivoisivat sivuston avulla saavuttavansa, ja mistä ominaisuuksista he olisivat valmiita maksamaan. Vastausten perusteella laadin tuotteistamissuunnitelman Culminatumille, jota se voi käyttää oman mielensä mukaan.
Ehdotukseni sisältää pienen lisäpalvelupaketin, joka sisältää ”Wanted”-osion, jonne yrittäjät voivat laittaa, mitä tällä hetkellä kaipaavat yritykseensä, esimerkkinä työvoimaa, kumppaneita tai rahoittajia. Palvelupakettia ei ole pakko ostaa, jolloin vanhat käyttäjät eivät poistuisi sivustolta. Siitä kuitenkin toivon mukaan olisi sen verran hyötyä, että ohjelmistoyritykset haluaisivat sitä kokeilla.
Menetelminä käytin ensin benchmarkingia, etsin internetistä sivustoja, joilla on jonkinlaisia maksullisia palveluita. Tämän jälkeen luin teoriaa palveluiden tuotteistamisesta sekä markkinoinnista ja hinnoittelusta. Kun itselleni oli selvää, mitä tuotteistaminen on ja mitä sen avulla voidaan saavuttaa, laadin kyselyn sivuston käyttäjille. Halusin kyselyn avulla selvittää, mistä ominaisuudesta käyttäjät olisivat valmiita maksamaan eli mistä on heille eniten hyötyä. Haastattelin siis ohjelmistoyrittäjiä, jotka ovat rekisteröityneinä SWBusiness.fi-sivustolle. Käytin puhelinhaastatteluja, sillä se oli helpointa tässä tapauksessa, kun yrittäjiä oli ympäri Suomen. Haastattelut suoritin yhdessä Henna Soukon kanssa, sillä hän myös teki opinnäytetyötä Culminatumille saman aiheen piiristä, joten oli järkevää yhdistää haastatteluvaihe.
Sain haastatteluista paljon selkeyttä siihen, mitä ohjelmistoyrittäjät toivoisivat sivuston avulla saavuttavansa, ja mistä ominaisuuksista he olisivat valmiita maksamaan. Vastausten perusteella laadin tuotteistamissuunnitelman Culminatumille, jota se voi käyttää oman mielensä mukaan.
Ehdotukseni sisältää pienen lisäpalvelupaketin, joka sisältää ”Wanted”-osion, jonne yrittäjät voivat laittaa, mitä tällä hetkellä kaipaavat yritykseensä, esimerkkinä työvoimaa, kumppaneita tai rahoittajia. Palvelupakettia ei ole pakko ostaa, jolloin vanhat käyttäjät eivät poistuisi sivustolta. Siitä kuitenkin toivon mukaan olisi sen verran hyötyä, että ohjelmistoyritykset haluaisivat sitä kokeilla.