GPS ratkaisuna Tornion kaupungin palveluiden markkinoinnissa
Jyrinki, Joonas; Riihijärvi, Kimmo; Pellikka, Petteri (2010)
Jyrinki, Joonas
Riihijärvi, Kimmo
Pellikka, Petteri
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316992
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jyrinki, Joonas & Pellikka, Petteri & Riihijärvi, Kimmo 2010. GPS ratkaisuna Tornion kaupungin palveluiden markkinoinnissa. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Liiketalouden ja tietojenkäsittelyn yksikkö. Tornio. 57 sivua. Liitteet 1-2.
Opinnäytetyön tavoitteenamme oli kehittää Tornion kaupungille sopiva ratkaisu GPS-teknologiaa hyväksikäyttäen. Tavoitteenamme oli myös luoda tietokanta Tornion palveluista, jota Tornion kaupunki voi jatkossa hyödyntää ja kehittää. Ratkaisun tarkoitus on helpottaa Torniossa vierailevia matkailijoita löytämään eri palveluja.
Tutkimusongelmanamme oli selvittää, millä eri keinoilla on mahdollista markkinoida Tornion kaupungin palveluja erilaisten teknisten navigointilaitteiden avulla. Käytimme tutkimuksessamme konstruktiivista tutkimusmenetelmää sekä survey -tutkimusta.
Saavutimme opinnäytetyöllemme laaditut tavoitteet hyvin, luomalla toimeksiantajalle kelpaavan ratkaisun. Tutkimuksemme tuloksena syntyi kaksi erilaista karttaratkaisua ja tutkimustietoa ihmisten käyttäytymisestä navigointitilanteissa.
Tekemäämme ratkaisua on mahdollista laajentaa myöhemmin ulottuvaksi laajemmallekin alueelle. Kyselytutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää uusien karttaratkaisujen kehittämisessä.
Asiasanat: Satelliittipaikannus, navigointi, survey-tutkimus
Jyrinki, Joonas & Pellikka, Petteri & Riihijärvi, Kimmo 2010. GPS ratkaisuna Tornion kaupungin palveluiden markkinoinnissa. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Liiketalouden ja tietojenkäsittelyn yksikkö. Tornio. 57 sivua. Liitteet 1-2.
Opinnäytetyön tavoitteenamme oli kehittää Tornion kaupungille sopiva ratkaisu GPS-teknologiaa hyväksikäyttäen. Tavoitteenamme oli myös luoda tietokanta Tornion palveluista, jota Tornion kaupunki voi jatkossa hyödyntää ja kehittää. Ratkaisun tarkoitus on helpottaa Torniossa vierailevia matkailijoita löytämään eri palveluja.
Tutkimusongelmanamme oli selvittää, millä eri keinoilla on mahdollista markkinoida Tornion kaupungin palveluja erilaisten teknisten navigointilaitteiden avulla. Käytimme tutkimuksessamme konstruktiivista tutkimusmenetelmää sekä survey -tutkimusta.
Saavutimme opinnäytetyöllemme laaditut tavoitteet hyvin, luomalla toimeksiantajalle kelpaavan ratkaisun. Tutkimuksemme tuloksena syntyi kaksi erilaista karttaratkaisua ja tutkimustietoa ihmisten käyttäytymisestä navigointitilanteissa.
Tekemäämme ratkaisua on mahdollista laajentaa myöhemmin ulottuvaksi laajemmallekin alueelle. Kyselytutkimuksen tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää uusien karttaratkaisujen kehittämisessä.
Asiasanat: Satelliittipaikannus, navigointi, survey-tutkimus