Pielisjoen puunkuljetuksen kehittäminen
Kujala, Aaro; Kurki, Mikael (2019)
Lataukset:
Kujala, Aaro
Kurki, Mikael
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091918920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091918920
Tiivistelmä
Suomen puunkäytön keskittymä sijaitsee Etelä-Karjalassa. Sen hakkuupotentiaali on jo täydessä käytössä. Yksi alue, jossa on hakkuupotentiaalia, on Pohjois-Karjala, missä on hyvät vesitiekuljetusyhteydet. Tällä hetkellä puuta kuljetetaan Pohjois-Karjalasta pääosin auto- ja rautatiekuljetuksilla, mutta kustannustehokkaampia ja vähäpäästöisempiä ratkaisuja tarvitaan. Yhtenä ratkaisuna voisivat olla aluskuljetukset.
Opinnäytetyössä tutkittiin eri alusyhdistelmien sopivuutta Pielisjoen pääväylän toimintaympäristöön. Työ toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, joista saaduilla tiedoilla tehtiin alusyhdistelmille kustannuslaskenta. Kustannuslaskennasta saaduilla tiedoilla määritettiin kustannustehokkain alusyhdistelmä lineaarisella optimoinnilla. Parasta alusyhdistelmää verrattiin auto- ja rautatiekuljetuksiin kustannusten ja päästöjen perusteella.
Puun aluskuljettaminen on hidasta, mutta suuri puumäärä ja pienet kustannukset tekevät siitä kilpailukykyisen vaihtoehdon. Aluskuljetuksen haasteena on kausiluontoisuus, pääväylän syvyys, virtaama, sääolosuhteet ja toimintaympäristön rajoittavat tekijät. Tämänhetkinen aluskalusto on vanhaa, ja sitä pitäisi uudistaa ja kehittää. Työn tulosten perusteella voidaan etsiä ja kehittää Pielisjoelle soveltuvia aluskokonaisuuksia.
Opinnäytetyössä tutkittiin eri alusyhdistelmien sopivuutta Pielisjoen pääväylän toimintaympäristöön. Työ toteutettiin laadullisena teemahaastatteluna, joista saaduilla tiedoilla tehtiin alusyhdistelmille kustannuslaskenta. Kustannuslaskennasta saaduilla tiedoilla määritettiin kustannustehokkain alusyhdistelmä lineaarisella optimoinnilla. Parasta alusyhdistelmää verrattiin auto- ja rautatiekuljetuksiin kustannusten ja päästöjen perusteella.
Puun aluskuljettaminen on hidasta, mutta suuri puumäärä ja pienet kustannukset tekevät siitä kilpailukykyisen vaihtoehdon. Aluskuljetuksen haasteena on kausiluontoisuus, pääväylän syvyys, virtaama, sääolosuhteet ja toimintaympäristön rajoittavat tekijät. Tämänhetkinen aluskalusto on vanhaa, ja sitä pitäisi uudistaa ja kehittää. Työn tulosten perusteella voidaan etsiä ja kehittää Pielisjoelle soveltuvia aluskokonaisuuksia.