Naisten treenivaatemalliston konseptointi aloittavalle yritykselle
Rahkamaa, Heta (2019)
Rahkamaa, Heta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091218450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda raamit aloittavan yrityksen naisten treenivaatemallistolle. Työ toteutetaan aloittavalle yritykselle, jonka perustamisessa työn tekijä on itse mukana. Työssä selvitetään, millainen on aloittavan yrityksen kohderyhmä, millaisia ovat naisten treenivaatemallistoon sopiva kuosi- ja värimaailma, sekä millainen on aloittavan yrityksen trendikäs nuorten naisten treenivaatemallisto.
Työssä hankitaan tietoa aloittavan yrityksen kohderyhmästä kyselyn avulla sekä sosiaalisessa mediassa havainnoimalla. Ryhmä jaetaan pienempiin osioihin segmentoinnin keinoin, ja segmenttien pohjalta luodaan kuvalliset ja sanalliset asiakasprofiilit, joita yritys voi jatkossa hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa.
Työssä kerätään tietoa naisten urheiluvaatetrendeistä sekä tutkitaan väri- ja kuosiennusteita, joiden pohjalta suunnitellaan malliston visuaalinen ilme. Hahmotellaan malliston värit ja kuosit sekä valitaan muutama vaatemalli malliston pohjaksi jättäen tilaa jatkokehitykselle. Tehdään myös kevyt kilpailijatutkimus kilpailevien yritysten konsepteja verkkosivujen kautta havainnoimalla ja vertailemalla mallistojen ja tuotevalikoimien laajuutta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa siitä, mihin aloittava yritys treenivaatemarkkinoilla sijoittuu ja mihin voitaisiin jatkossa kasvaa. Mallistokonseptissa otetaan lisäksi huomioon kohderyhmälle teetetyn kyselyn kautta saatuja tietoja kohderyhmän kulutustottumuksista ja toiveista treenivaatemallistolle.
Työssä hankitaan tietoa aloittavan yrityksen kohderyhmästä kyselyn avulla sekä sosiaalisessa mediassa havainnoimalla. Ryhmä jaetaan pienempiin osioihin segmentoinnin keinoin, ja segmenttien pohjalta luodaan kuvalliset ja sanalliset asiakasprofiilit, joita yritys voi jatkossa hyödyntää markkinoinnin kohdentamisessa ja vaikuttajamarkkinoinnissa.
Työssä kerätään tietoa naisten urheiluvaatetrendeistä sekä tutkitaan väri- ja kuosiennusteita, joiden pohjalta suunnitellaan malliston visuaalinen ilme. Hahmotellaan malliston värit ja kuosit sekä valitaan muutama vaatemalli malliston pohjaksi jättäen tilaa jatkokehitykselle. Tehdään myös kevyt kilpailijatutkimus kilpailevien yritysten konsepteja verkkosivujen kautta havainnoimalla ja vertailemalla mallistojen ja tuotevalikoimien laajuutta. Tutkimuksen avulla saadaan tietoa siitä, mihin aloittava yritys treenivaatemarkkinoilla sijoittuu ja mihin voitaisiin jatkossa kasvaa. Mallistokonseptissa otetaan lisäksi huomioon kohderyhmälle teetetyn kyselyn kautta saatuja tietoja kohderyhmän kulutustottumuksista ja toiveista treenivaatemallistolle.