Sosiaalisten taitojen vahvistaminen alakoulussa Jotain rajaa! -opetusaineiston avulla
Lindström, Anni; Suorsa, Pirja (2019)
Lindström, Anni
Suorsa, Pirja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090618225
Tiivistelmä
Anni Lindström & Pirja Suorsa
Sosiaalisten taitojen vahvistaminen alakoulussa Jotain rajaa! -opetusaineiston avulla
67 s., 2 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemuksia Jotain rajaa! -opetusaineistosta alakoulun toisen luokan oppilailta sekä luokanopettajilta. Opinnäytetyö toteutettiin vantaalaisessa alakoulussa toisen luokan oppilaille tiiviissä yhteistyössä luokanopettajien kanssa. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuului kuusi Jotain rajaa! -oppituntia ja ne pidettiin keväällä 2019. Opetusaineiston on tuottanut Suomen Mielenterveysseura, nykyiseltä nimeltään MIELI Suomen Mielenterveys ry.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa oppilaiden sosiaalisia taitoja ja lisätä yhteisöllisyyttä luokassa sekä laajentaa oppilaiden tietoisuutta koulukiusaamisesta ja sen seurauksista. Oppilaat pääsivät Jotain rajaa! -oppitunneilla harjoittelemaan tavoitteeksi asetettuja taitoja ja osallistumaan monipuolisesti toimintaan. Kokemukset Jotain rajaa! -opetusaineistosta olivat pääosin positiivisia luokan oppilaiden sekä opettajien mielestä. Jotain rajaa! -opetusaineiston hyödyntäminen eri ikäluokille koulumaailmassa olisi luokanopettajien mielestä tärkeää.
Opinnäytetyön teoreettisessa tietopohjassa kerrottiin sosiaalisista taidoista, kiusaamisen ehkäisystä ja ikäryhmän kehityksestä. Toiminnallisen osuuden kappaleessa kuvattiin suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheita sekä oppituntien kulkua. Lopuksi pohdittiin opinnäytetyön etiikkaa, ammatillista kasvua sekä luotettavuutta. Opinnäytetyön yhteenvedossa kerrottiin Jotain rajaa! -oppitunneista saatuja kokemuksia sekä johtopäätöksissä tuodaan esiin jatkoehdotuksia.
Keräämiemme kokemusten perusteella Jotain rajaa! -opetusaineisto tarjoaa konkreettisia tapoja, joilla oppilaiden välisiä vuorovaikutussuhteita voidaan tukea. Jotain rajaa! -opetusaineistoa voidaan käyttää vaivattomasti myös osissa, tärkeintä on valita kohdejoukon tarpeita vastaavat oppitunnit Jotain rajaa! -opetusaineistosta.
Valmis opinnäytetyö julkaistaan MIELI Suomen Mielenterveys ry:n internetsivuilla sekä toimitetaan työelämäkumppanille vantaalaiseen alakouluun.
Asiasanat: Sosiaaliset taidot, yhteisöllisyys, koulukiusaaminen, alakoulu
Sosiaalisten taitojen vahvistaminen alakoulussa Jotain rajaa! -opetusaineiston avulla
67 s., 2 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Laurea-ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK)
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä kokemuksia Jotain rajaa! -opetusaineistosta alakoulun toisen luokan oppilailta sekä luokanopettajilta. Opinnäytetyö toteutettiin vantaalaisessa alakoulussa toisen luokan oppilaille tiiviissä yhteistyössä luokanopettajien kanssa. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuului kuusi Jotain rajaa! -oppituntia ja ne pidettiin keväällä 2019. Opetusaineiston on tuottanut Suomen Mielenterveysseura, nykyiseltä nimeltään MIELI Suomen Mielenterveys ry.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa oppilaiden sosiaalisia taitoja ja lisätä yhteisöllisyyttä luokassa sekä laajentaa oppilaiden tietoisuutta koulukiusaamisesta ja sen seurauksista. Oppilaat pääsivät Jotain rajaa! -oppitunneilla harjoittelemaan tavoitteeksi asetettuja taitoja ja osallistumaan monipuolisesti toimintaan. Kokemukset Jotain rajaa! -opetusaineistosta olivat pääosin positiivisia luokan oppilaiden sekä opettajien mielestä. Jotain rajaa! -opetusaineiston hyödyntäminen eri ikäluokille koulumaailmassa olisi luokanopettajien mielestä tärkeää.
Opinnäytetyön teoreettisessa tietopohjassa kerrottiin sosiaalisista taidoista, kiusaamisen ehkäisystä ja ikäryhmän kehityksestä. Toiminnallisen osuuden kappaleessa kuvattiin suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheita sekä oppituntien kulkua. Lopuksi pohdittiin opinnäytetyön etiikkaa, ammatillista kasvua sekä luotettavuutta. Opinnäytetyön yhteenvedossa kerrottiin Jotain rajaa! -oppitunneista saatuja kokemuksia sekä johtopäätöksissä tuodaan esiin jatkoehdotuksia.
Keräämiemme kokemusten perusteella Jotain rajaa! -opetusaineisto tarjoaa konkreettisia tapoja, joilla oppilaiden välisiä vuorovaikutussuhteita voidaan tukea. Jotain rajaa! -opetusaineistoa voidaan käyttää vaivattomasti myös osissa, tärkeintä on valita kohdejoukon tarpeita vastaavat oppitunnit Jotain rajaa! -opetusaineistosta.
Valmis opinnäytetyö julkaistaan MIELI Suomen Mielenterveys ry:n internetsivuilla sekä toimitetaan työelämäkumppanille vantaalaiseen alakouluun.
Asiasanat: Sosiaaliset taidot, yhteisöllisyys, koulukiusaaminen, alakoulu