Hengellisen identiteetin kasvu ja tuki : Tutkimus Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkon alan opiskelijoiden kokemuksista opintojen ajalta
Hartikainen, Jesse (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090418162
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Jesse Hartikainen
Hengellisen identiteetin kasvu ja tuki – Tutkimus Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkon alan opiskelijoiden kokemuksista opintojen ajalta
49 s., 4 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkon alan opiskelijoiden kokemuksia hengellisen identiteetin kasvusta ja tuesta heidän opintojensa aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville kehittämistarpeita opintoihin liittyen, ja mahdollistaa opiskelijoiden osallisuus ja mielipiteen kuuluminen opintojen kehittämisessä hengellisen identiteetin kasvua ja tukea koskien. Lisäksi tavoitteena oli mahdollistaa opiskelijoiden mielipiteen huomioiminen hengellisen identiteetin tuessa oppilaitoksen lisäksi muillekin tahoille. Tutkimuskysymys oli, minkälaista tukea hengelliselle identiteetilleen ja sen kasvulle kirkon alan opiskelijat kokevat saavansa opintojensa aikana, ja miten tukea voisi vahvistaa. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkon alan koulutuksen kehittämistyön kanssa.
Tutkimuksen aineisto koostui neljän Diakonia-ammattikorkeakoulussa Helsingin toimipisteessä viimeistä vuotta opiskelevan kirkon alan opiskelijan haastatteluista. Aineisto kerättiin yksilöteemahaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysilla.
Haastattelujen perusteella opiskelijat olivat kokeneet hengellisen identiteetin kasvua ja saaneet sille tukea opintojen aikana. Tärkeimpinä koettiin näkemysten avartuminen ja kehittyminen erilaisten mielipiteiden huomioimisessa. Opinnoissa hengellistä identiteettiä tukevana koettiin opiskelukavereiden kanssa käydyt keskustelut opetuksen ulkopuolella, opiskeluryhmässä käydyt keskustelut luennoilla ja pienryhmissä sekä erilaiset ihmiset ja mielipiteet opiskeluryhmässä. Seurakuntaharjoittelulla ja -yhteydellä koettiin olevan merkittävä rooli hengellisen identiteetin tukijana. Opintojen ulkopuolella omaehtoinen kirjallisuuden lukeminen koettiin merkittävimpänä hengellisen identiteetin tukena. Opiskelijan oma aktiivisuus ja oppilaitoksen hengellisen toiminnan säännöllisyys koettiin merkityksellisinä tuen kannalta.
Tutkimuksen perusteella opiskeluryhmän ryhmähengellä ja turvallisella keskusteluilmapiirillä on merkitystä hengellisen identiteetin kasvun kannalta, joten oppilaitoksen on tärkeää tukea turvallisen ilmapiirin ja avoimen dialogin mahdollistumista opiskeluryhmässä opiskelijoiden identiteettien kasvun tukemiseksi. Seurakuntien on hyvä huomioida seurakuntaharjoittelujen ja -yhteyden merkitys opiskelijoiden hengellisen identiteetin tukena ja pyrkiä opiskelijoiden seurakuntayhteyden vahvistamiseen. Opiskelijoiden on syytä tiedostaa oman aktiivisuuden merkitys.
Asiasanat: ammatillisuus, hengellisyys, identiteetti
ABSTRACT
Jesse Hartikainen
Growth and support of spiritual identity – Studying the experiences the church work students of Diaconia University of Applied Sciences had during their studies
49 p., 4 appendices
Autumn 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Option in Christian Youth Work
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to investigate experiences the church work students of Diaconia University of Applied Sciences (Diak) had on the growth and the support of the spiritual identity during their studies. The aim of the study was to find out the development needs and to enable students’ involvement while developing the studies and the support of spiritual identity, and to ensure that the voice of the students can be considered by Diak and other actors. The research question of the study was “What kind of support for their spiritual identity and the growth of the spiritual identity do the students of the church work experience during the time of their studies, and how the support could be strengthened”. The thesis is made in cooperation with the development work of church work studies in Diaconia University of Applied Sciences.
The data of the qualitative study consisted of the four interviews of the church work students studying their last year studies. The focused interviews were carried out at Diaconia University of Applied Sciences in Helsinki. The data was analysed with content analysis.
The results were that all the students interviewed had experienced the growth and support of their spiritual identity during their studies. The major outcome was that the students experienced they had developed to take different opinions better into account. Also, the students’ range of perspectives had expanded. The major support for the spiritual identity was experienced to be the discussions with the fellow students within and outside of the studies, and different people and their opinions occurred in the study group. The influence of the work practice at church and a connection with local church were also experienced to be significant for the support of the spiritual identity. Reading was experienced as the most significant support outside the studies. The students’ own activity and regularity of the spiritual activities at Diak were experienced to be significant.
It can be concluded that team spirit of the student group and safe atmosphere for discussion are very significant for the growth of spiritual identity. The results suggest that Diaconia University of Applied Sciences pay attention to the formation of the atmosphere and open dialog. The local churches should take the significance of the work practice into account and try to support the connection between the students and local parishes. It is important for the students to be aware of the significance of their own activity.
Keywords: Identity, Professionalism, Spirituality
Jesse Hartikainen
Hengellisen identiteetin kasvu ja tuki – Tutkimus Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkon alan opiskelijoiden kokemuksista opintojen ajalta
49 s., 4 liitettä
Syksy 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto
Sosionomi (AMK), kirkon nuorisotyö
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkon alan opiskelijoiden kokemuksia hengellisen identiteetin kasvusta ja tuesta heidän opintojensa aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville kehittämistarpeita opintoihin liittyen, ja mahdollistaa opiskelijoiden osallisuus ja mielipiteen kuuluminen opintojen kehittämisessä hengellisen identiteetin kasvua ja tukea koskien. Lisäksi tavoitteena oli mahdollistaa opiskelijoiden mielipiteen huomioiminen hengellisen identiteetin tuessa oppilaitoksen lisäksi muillekin tahoille. Tutkimuskysymys oli, minkälaista tukea hengelliselle identiteetilleen ja sen kasvulle kirkon alan opiskelijat kokevat saavansa opintojensa aikana, ja miten tukea voisi vahvistaa. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Diakonia-ammattikorkeakoulun kirkon alan koulutuksen kehittämistyön kanssa.
Tutkimuksen aineisto koostui neljän Diakonia-ammattikorkeakoulussa Helsingin toimipisteessä viimeistä vuotta opiskelevan kirkon alan opiskelijan haastatteluista. Aineisto kerättiin yksilöteemahaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysilla.
Haastattelujen perusteella opiskelijat olivat kokeneet hengellisen identiteetin kasvua ja saaneet sille tukea opintojen aikana. Tärkeimpinä koettiin näkemysten avartuminen ja kehittyminen erilaisten mielipiteiden huomioimisessa. Opinnoissa hengellistä identiteettiä tukevana koettiin opiskelukavereiden kanssa käydyt keskustelut opetuksen ulkopuolella, opiskeluryhmässä käydyt keskustelut luennoilla ja pienryhmissä sekä erilaiset ihmiset ja mielipiteet opiskeluryhmässä. Seurakuntaharjoittelulla ja -yhteydellä koettiin olevan merkittävä rooli hengellisen identiteetin tukijana. Opintojen ulkopuolella omaehtoinen kirjallisuuden lukeminen koettiin merkittävimpänä hengellisen identiteetin tukena. Opiskelijan oma aktiivisuus ja oppilaitoksen hengellisen toiminnan säännöllisyys koettiin merkityksellisinä tuen kannalta.
Tutkimuksen perusteella opiskeluryhmän ryhmähengellä ja turvallisella keskusteluilmapiirillä on merkitystä hengellisen identiteetin kasvun kannalta, joten oppilaitoksen on tärkeää tukea turvallisen ilmapiirin ja avoimen dialogin mahdollistumista opiskeluryhmässä opiskelijoiden identiteettien kasvun tukemiseksi. Seurakuntien on hyvä huomioida seurakuntaharjoittelujen ja -yhteyden merkitys opiskelijoiden hengellisen identiteetin tukena ja pyrkiä opiskelijoiden seurakuntayhteyden vahvistamiseen. Opiskelijoiden on syytä tiedostaa oman aktiivisuuden merkitys.
Asiasanat: ammatillisuus, hengellisyys, identiteetti
ABSTRACT
Jesse Hartikainen
Growth and support of spiritual identity – Studying the experiences the church work students of Diaconia University of Applied Sciences had during their studies
49 p., 4 appendices
Autumn 2019
Diaconia University of Applied Sciences
Bachelor’s Degree Programme in Social Services
Option in Christian Youth Work
Bachelor of Social Services
The purpose of this thesis was to investigate experiences the church work students of Diaconia University of Applied Sciences (Diak) had on the growth and the support of the spiritual identity during their studies. The aim of the study was to find out the development needs and to enable students’ involvement while developing the studies and the support of spiritual identity, and to ensure that the voice of the students can be considered by Diak and other actors. The research question of the study was “What kind of support for their spiritual identity and the growth of the spiritual identity do the students of the church work experience during the time of their studies, and how the support could be strengthened”. The thesis is made in cooperation with the development work of church work studies in Diaconia University of Applied Sciences.
The data of the qualitative study consisted of the four interviews of the church work students studying their last year studies. The focused interviews were carried out at Diaconia University of Applied Sciences in Helsinki. The data was analysed with content analysis.
The results were that all the students interviewed had experienced the growth and support of their spiritual identity during their studies. The major outcome was that the students experienced they had developed to take different opinions better into account. Also, the students’ range of perspectives had expanded. The major support for the spiritual identity was experienced to be the discussions with the fellow students within and outside of the studies, and different people and their opinions occurred in the study group. The influence of the work practice at church and a connection with local church were also experienced to be significant for the support of the spiritual identity. Reading was experienced as the most significant support outside the studies. The students’ own activity and regularity of the spiritual activities at Diak were experienced to be significant.
It can be concluded that team spirit of the student group and safe atmosphere for discussion are very significant for the growth of spiritual identity. The results suggest that Diaconia University of Applied Sciences pay attention to the formation of the atmosphere and open dialog. The local churches should take the significance of the work practice into account and try to support the connection between the students and local parishes. It is important for the students to be aware of the significance of their own activity.
Keywords: Identity, Professionalism, Spirituality