Miten asiakkaan erityisen tuen tarve voidaan tunnistaa paremmin asiakkuuden alkuvaiheessa? : Kysymyspatteristo työ- ja elinkeinopalvelujen asiantuntijoiden työvälineenä asiakkaan palvelutarpeen arvioinnissa
Immonen, Saila; Mero, Suvi (2019)
Immonen, Saila
Mero, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091118375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091118375
Tiivistelmä
Tämä kehittämishanke tehtiin yhteistyössä TE-palvelujen kanssa. Kehittämishankkeen tarkoituksena oli mahdollistaa TE-palvelujen erityistä tukea tarvitseville asiakkaille ta-salaatuisempi palvelutarpeen arviointi. Tavoitteena oli luoda TE-palvelujen asiantuntijoiden työskentelyn tueksi kysymyspatteristo, jonka avulla erityistä tukea tarvitseva asiakas voidaan tunnistaa paremmin asiakkuuden alkuvaiheessa. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa asiantuntijoiden ammatillisen osaamisen kehittämistarpeet ja mahdolliset kehittämiskeinot.
Kehittämishankkeen tietoperusta jaettiin kahteen osa-alueeseen: TE-palvelujen erityistä tukea tarvitseva asiakas sekä TE-palvelujen asiantuntijan ammatillinen osaaminen. Kehittämishankkeen lähestymistapoina olivat tutkimuksellinen kehittäminen ja BIKVA-arviointimalli. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja aineiston analysointimenetelmänä sisällönanalyysia.
Kehittämishankkeen keskeisenä tuloksena syntyi kysymyspatteristo, joka mahdollistaa erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan palvelutarpeen tunnistamisen asiakkuuden alkuvaiheessa. Kehittämishankkeen toisena tuloksena syntyi kooste TE-toimiston asiantuntijoiden ammatillisen osaamisen kehittämistarpeista ja kehittämiskeinoista. Johtopäätöksenä todettiin, että erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen ja tarkka kartoittaminen on mahdollista luodun kysymyspatteriston avulla. Toisena johtopäätöksenä todettiin, että TE-toimiston asiantuntijoiden tärkeimmät ammatillisen osaamisen kehittämistarpeet ja kehittämiskeinot kohdentuivat käytännön työskentelyyn.
Kehittämishankkeen tietoperusta jaettiin kahteen osa-alueeseen: TE-palvelujen erityistä tukea tarvitseva asiakas sekä TE-palvelujen asiantuntijan ammatillinen osaaminen. Kehittämishankkeen lähestymistapoina olivat tutkimuksellinen kehittäminen ja BIKVA-arviointimalli. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä ja aineiston analysointimenetelmänä sisällönanalyysia.
Kehittämishankkeen keskeisenä tuloksena syntyi kysymyspatteristo, joka mahdollistaa erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan palvelutarpeen tunnistamisen asiakkuuden alkuvaiheessa. Kehittämishankkeen toisena tuloksena syntyi kooste TE-toimiston asiantuntijoiden ammatillisen osaamisen kehittämistarpeista ja kehittämiskeinoista. Johtopäätöksenä todettiin, että erityistä tukea tarvitsevan asiakkaan tilanteen kokonaisvaltainen ja tarkka kartoittaminen on mahdollista luodun kysymyspatteriston avulla. Toisena johtopäätöksenä todettiin, että TE-toimiston asiantuntijoiden tärkeimmät ammatillisen osaamisen kehittämistarpeet ja kehittämiskeinot kohdentuivat käytännön työskentelyyn.