M-Klinikka-sovelluksen käyttökokeilu
Klemetti, Joona (2019)
Klemetti, Joona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091118415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019091118415
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin M-Klinikka-verkkosovelluksen toimivuutta koordinoinnin apuna Metropolian suunhoidon opetusklinikalla. M-Klinikka kehitettiin innovaatioprojektissa syksyllä 2018 suuhygienistiopiskelijoiden kanssa parantamaan työn sujuvuutta Metropolian suunhoidon opetusklinikalla. Insinöörityön tavoitteena oli selvittää, parantaako M-Klinikkasovellus suunhoidon opetusklinikan toimintaa, helpottaako sovellus opetusklinikan koordinaattorin työtä ja miten suuhygienistiopiskelijat suhtautuvat sovellukseen ja sen käyttöön.
Tutkimus toteutettiin sovelluksen käyttökokeiluna sen oikeassa käyttöympäristössä eli Metropolian suunhoidon opetusklinikalla. Tietoa koordinaattorin ja opiskelijoiden työskentelytavoista kerättiin havainnoimalla, haastattelemalla ja kyselytutkimuksella. Tutkimuksessa kerättiin dataa sovelluksen käyttäjistä Google Analytics -työkalun avulla.
Insinöörityön ensimmäinen vaihe oli selvittää klinikan koordinaattorin työskentelytavat, jotta sovellus voitiin kehittää koordinaattorin työskentelytapojen pohjalta mahdollisimman käytettäväksi. Käyttökokeilu ajoitettiin helmikuun ja huhtikuun väliselle ajalle keväällä 2019. Käyttökokeilua seurasi kyselyhaastattelu klinikalla työskennelleille opiskelijoille ja teemahaastattelu klinikan koordinaattorille. Lopuksi kerättiin haastatteluiden tieto ja Google Analyticsin data yhteen ja analysoitiin tulokset.
Käyttökokeilun aikana noin 80 % klinikalla työskentelevistä opiskelijoista kokeili sovellusta. Pääsääntöisesti palaute oli hyvää ja kaikki kyselyyn vastanneet opiskelijat toivoivat sovelluksen kehittämisen jatkamista. Myös klinikan koordinaattori oli kokeiluun ja sovellukseen tyytyväinen. Koordinaattorin mukaan kokeilun aikana oli havaittavissa klinikan toiminnan parantuminen.
Insinöörityön pohjalta on suositeltavaa jatkaa sovelluksen kehittämistä, jotta siitä saadaan pysyvä työkalu suunhoidon opetusklinikalle sekä mahdollisesti jatkossa muihin Metropolian harjoitteluympäristöihin. Suositeltavaa on myös lisätä hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä suun terveydenhuollon tutkimusohjelmien yhteistyötä.
Tutkimus toteutettiin sovelluksen käyttökokeiluna sen oikeassa käyttöympäristössä eli Metropolian suunhoidon opetusklinikalla. Tietoa koordinaattorin ja opiskelijoiden työskentelytavoista kerättiin havainnoimalla, haastattelemalla ja kyselytutkimuksella. Tutkimuksessa kerättiin dataa sovelluksen käyttäjistä Google Analytics -työkalun avulla.
Insinöörityön ensimmäinen vaihe oli selvittää klinikan koordinaattorin työskentelytavat, jotta sovellus voitiin kehittää koordinaattorin työskentelytapojen pohjalta mahdollisimman käytettäväksi. Käyttökokeilu ajoitettiin helmikuun ja huhtikuun väliselle ajalle keväällä 2019. Käyttökokeilua seurasi kyselyhaastattelu klinikalla työskennelleille opiskelijoille ja teemahaastattelu klinikan koordinaattorille. Lopuksi kerättiin haastatteluiden tieto ja Google Analyticsin data yhteen ja analysoitiin tulokset.
Käyttökokeilun aikana noin 80 % klinikalla työskentelevistä opiskelijoista kokeili sovellusta. Pääsääntöisesti palaute oli hyvää ja kaikki kyselyyn vastanneet opiskelijat toivoivat sovelluksen kehittämisen jatkamista. Myös klinikan koordinaattori oli kokeiluun ja sovellukseen tyytyväinen. Koordinaattorin mukaan kokeilun aikana oli havaittavissa klinikan toiminnan parantuminen.
Insinöörityön pohjalta on suositeltavaa jatkaa sovelluksen kehittämistä, jotta siitä saadaan pysyvä työkalu suunhoidon opetusklinikalle sekä mahdollisesti jatkossa muihin Metropolian harjoitteluympäristöihin. Suositeltavaa on myös lisätä hyvinvointi- ja terveysteknologian sekä suun terveydenhuollon tutkimusohjelmien yhteistyötä.