Tuotannollisen osaamisen ostopalvelun kehittäminen media- ja kulttuurialalla
Kaari, Emma; Karvonen, Saila (2019)
Kaari, Emma
Karvonen, Saila
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090918292
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, voisiko tuotannollista osaamista ulkoistaa media- ja kulttuurialalla ja jos, niin minkälaisin edellytyksin. Tutkimusmenetelminä käytettiin verkkokyselyä, sähköpostihaastatteluja sekä asiantuntijahaastatteluja. Verkkokyselyllä haettiin vastauksia kysymyksiin siitä, kuinka media- ja kulttuurikentän tekijät ovat järjestäneet tuotannolliset tehtävänsä sekä miten he suhtautuvat ulkopuolisen tuottajan hankkimiseen. Kyselyyn vastasi 18 henkilöä, joten tuloksia voidaan pitää ainoastaan hieman suuntaa antavina. Kehittämishankkeen kannalta merkittävimmät kysymykset liittyivät tuottajan palkkaamiseen. Vastaajista 5 oli aikaisemmin ostanut tuottajan palveluita ja 10 voisi ostaa niitä tulevaisuudessa.
Verkkokyselyssä esiin nousi erityisesti rahoituksen järjestymisen hankaluus, joten sähköpostihaastatteluin päätettiin hakea lisää tietoa eri rahoittajilta. Kaikki haastatellut rahoittajat, jotka olivat Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus (AVEK), Taiteen edistämiskeskus ( TAIKE), Suomen kulttuurirahastot SKR) ja Koneen Säätiö vastasivat, ettei tuottajan rahoittamiselle nähdä estettä eikä sitä ja taiteellista panosta voida asettaa arvojärjestykseen vaan kumpikin on onnistuneelle projektille tai hankkeelle yhtä tärkeässä roolissa.
Kehittämishanketyöhön haastateltiin neljää oman alansa asiantuntijaa. Asiantuntijahaastatteluilla haettiin tietoa työmurroksen vaikutuksista media- ja kulttuurikentällä työskentelyyn sekä selvitettiin johtotason henkilöiden suhtautumista mahdolliseen tuotannollisen osaamisen ostopalveluun. Kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että työelämä on yhä pirstaleisempaa, yhteistuotantojen merkitys sekä freelancereiden ja ostopalveluiden käyttäminen on jatkuvassa kasvussa. Ulkopuolisen tuottajan hankkimista kukaan ei nähnyt mahdottomana ajatuksena. Siinä nähtiin potentiaalia.
Selvityksemme mukaan tuotannollisen osaamisen ostopalvelulle löytyisi varmasti tarvetta, mutta sen kehittämisessä nähdään kaksi haastetta: raha eli rahoituksen puute sekä substanssiosaamisen onnistunut viestiminen mahdollisille asiakkaille. The purpose of this thesis was to do research on expertise in production and whether it could be an outsourced service in media and arts. Research methods used in this thesis were an online survey and expert interviews with selected professionals in the field of arts and media. The purpose of the online survey was to find out how artists have been organizing their productional duties and how they relate to the thought of getting expertise as an outsourced service. Only 18 people answered the survey so the results are not very reliable on a bigger scale and should only be considered as a directional result. The most important questions in the survey dealt with hiring a producer. Five of the respondents had used a professional producer before and ten considered using one in the future.
One of the most common elements in the answers were the difficulties getting funding. More information was then decided to be found by interviews via email from different offices that grant funding and stipends to media and arts production. Audiovisual Arts Promotion Centre, Arts Promotion Centre Finland, The Finnish Cultural Foundation and Kone Foundation all answered that they see no reasons why producers could not be funded in art and media productions and they see it as important for the productions and the art-making itself.
The purpose of the expert interviews was to get a confirmation about the changes in the working life that are supposed to exist and what to think about expertise in production as an outsourced service. All the experts agreed that the working life is more shattered, united productions have gotten more common and the use of freelancers and outsourced services has grown. Everyone also saw potential in getting an outsourced service from producers.
This thesis and it's research shows that the need for expertise in production as an outsourced service could exist. There are two challenges for developing this kind of field of business: lack of funding and successful communication of the content knowledge for the potential clients.
Verkkokyselyssä esiin nousi erityisesti rahoituksen järjestymisen hankaluus, joten sähköpostihaastatteluin päätettiin hakea lisää tietoa eri rahoittajilta. Kaikki haastatellut rahoittajat, jotka olivat Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus (AVEK), Taiteen edistämiskeskus ( TAIKE), Suomen kulttuurirahastot SKR) ja Koneen Säätiö vastasivat, ettei tuottajan rahoittamiselle nähdä estettä eikä sitä ja taiteellista panosta voida asettaa arvojärjestykseen vaan kumpikin on onnistuneelle projektille tai hankkeelle yhtä tärkeässä roolissa.
Kehittämishanketyöhön haastateltiin neljää oman alansa asiantuntijaa. Asiantuntijahaastatteluilla haettiin tietoa työmurroksen vaikutuksista media- ja kulttuurikentällä työskentelyyn sekä selvitettiin johtotason henkilöiden suhtautumista mahdolliseen tuotannollisen osaamisen ostopalveluun. Kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että työelämä on yhä pirstaleisempaa, yhteistuotantojen merkitys sekä freelancereiden ja ostopalveluiden käyttäminen on jatkuvassa kasvussa. Ulkopuolisen tuottajan hankkimista kukaan ei nähnyt mahdottomana ajatuksena. Siinä nähtiin potentiaalia.
Selvityksemme mukaan tuotannollisen osaamisen ostopalvelulle löytyisi varmasti tarvetta, mutta sen kehittämisessä nähdään kaksi haastetta: raha eli rahoituksen puute sekä substanssiosaamisen onnistunut viestiminen mahdollisille asiakkaille.
One of the most common elements in the answers were the difficulties getting funding. More information was then decided to be found by interviews via email from different offices that grant funding and stipends to media and arts production. Audiovisual Arts Promotion Centre, Arts Promotion Centre Finland, The Finnish Cultural Foundation and Kone Foundation all answered that they see no reasons why producers could not be funded in art and media productions and they see it as important for the productions and the art-making itself.
The purpose of the expert interviews was to get a confirmation about the changes in the working life that are supposed to exist and what to think about expertise in production as an outsourced service. All the experts agreed that the working life is more shattered, united productions have gotten more common and the use of freelancers and outsourced services has grown. Everyone also saw potential in getting an outsourced service from producers.
This thesis and it's research shows that the need for expertise in production as an outsourced service could exist. There are two challenges for developing this kind of field of business: lack of funding and successful communication of the content knowledge for the potential clients.