Hankintasopimuksen elinkaaren proaktiivinen kehittäminen: Case Sarastia Oy
Aikio, Tiina (2019)
Aikio, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090118094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019090118094
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä hyötyjä yhteishankintayksikkö voisi saavuttaa proaktiivisella sopimuksen elinkaaren hallinnalla ja millaisia käytännön ratkaisuja voitaisiin löytää asiakkaiden ja toimittajien kanssa tehtävään yhteistyöhön. Työn toimeksiantajana toimi KuntaPro Oy, josta tuli 1.5.2019 tapahtuneen fuusion tuloksena Sarastia Oy.
Työn teoriaosassa kuvattiin julkiseen hankintatoimeen liittyviä käsitteitä ja lainsäädäntöä sekä sopimuslainsäädäntöä ja -ehtoja. Lisäksi teoriaosassa tuotiin esiin lähdekirjallisuuteen ja hankintapäällikön haastatteluun perustuvia, sopimuksen elinkaareen liittyviä kehittämismahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistyönä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuskohteeksi valittiin seitsemän yhteishankintasopimusta. Näiden sopimusten elinkaareen liittyviä kokemuksia kerättiin palautekyselyjen avulla sekä asiakkailta että toimittajilta. Lisäksi asiakkaat saivat ilmaista mielipiteensä siitä, haluaisivatko he jatkaa sopimusta optiokaudelle.
Tutkimuksen tuloksena yhteishankintasopimusten voimassaoloa jatkettiin optiokaudelle. Lisäksi tehtiin toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja toimittajien välisen yhteistyön kehittämiseksi. Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että vastaavia optiovaiheen palautekyselyjä voidaan alkaa toteuttaa säännöllisesti. Lisäksi tullaan myös kehittämään asiakkaiden osto-ohjetta edelleen sekä laatimaan toimittajille toimittajaohje.
Työn teoriaosassa kuvattiin julkiseen hankintatoimeen liittyviä käsitteitä ja lainsäädäntöä sekä sopimuslainsäädäntöä ja -ehtoja. Lisäksi teoriaosassa tuotiin esiin lähdekirjallisuuteen ja hankintapäällikön haastatteluun perustuvia, sopimuksen elinkaareen liittyviä kehittämismahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena kehittämistyönä ja tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuskohteeksi valittiin seitsemän yhteishankintasopimusta. Näiden sopimusten elinkaareen liittyviä kokemuksia kerättiin palautekyselyjen avulla sekä asiakkailta että toimittajilta. Lisäksi asiakkaat saivat ilmaista mielipiteensä siitä, haluaisivatko he jatkaa sopimusta optiokaudelle.
Tutkimuksen tuloksena yhteishankintasopimusten voimassaoloa jatkettiin optiokaudelle. Lisäksi tehtiin toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden ja toimittajien välisen yhteistyön kehittämiseksi. Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että vastaavia optiovaiheen palautekyselyjä voidaan alkaa toteuttaa säännöllisesti. Lisäksi tullaan myös kehittämään asiakkaiden osto-ohjetta edelleen sekä laatimaan toimittajille toimittajaohje.