Esimiehen tehtävät sekä oikeudelliset vastuut ja velvollisuudet
Jääskä, Hannele; Lehtonen, Mirva (2010)
Jääskä, Hannele
Lehtonen, Mirva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112815982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112815982
Tiivistelmä
Suomalaisessa työelämässä on tapahtumassa merkittäviä muutoksia. Suuret ikäluokat ovat tulossa eläkeikään ja heidän tehtävänsä pitää pystyä jatkuvasti kiristyvässä taloudessa hoitamaan koko ajan pienenevällä henkilömäärällä. Hyvä esimiestyö ja töiden oikeanlainen organisointi ovat tässä onnistumisessa avainasemassa.
Työssä on koottu yksiin kansiin esimiestyöhön liittyviä ns. ”parhaita toimintatapoja” tutkimalla työelämään ja esimiehen työhön liittyviä lakeja ja asetuksia, sekä johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvää kirjallista materiaalia. Omat havainnot sekä työympäristössä toimiminen ovat tuoneet näkökantoja esimiestoimintaan liittyviin asioihin, niin yleisellä tasolla kuin kohdeorganisaatiossa, Ilmasotakoulussa. Esimiesosaamisen lähtötason mittarina on käytetty Ilmasotakoulun vuoden 2008 työilmapiirikyselyä ja erityisesti siinä esimiestyöstä annettuja arvioita.
Ilmasotakoulun esimiestoiminnassa tärkeimmät kehittämisen kohteet ovat huomion kiinnittäminen tehtävien jakautumiseen eri työntekijöiden kesken sekä töiden järjestely. Myös palautteen antamiseen, työntekijöiden yksilölliseen kohtaamiseen, kuunteluun sekä motivointiin, innostamiseen ja tukemiseen tulisi kiinnittää huomiota. Teoriaosuudessa kävi ilmi, että esimiehen rooli on erittäin tärkeä osa organisaation toiminnan kannalta ja organisaation menestys kulminoituu viime kädessä johtamiseen. Tehtävien moninaisuus asettaa esimiehen haasteisiin ja vaatii laajaa osaamista. Työn tuloksena syntyi joukko kehitysehdotuksia, joilla Ilmasotakoulun esimiestyötä voitaisiin parantaa.
Työssä on koottu yksiin kansiin esimiestyöhön liittyviä ns. ”parhaita toimintatapoja” tutkimalla työelämään ja esimiehen työhön liittyviä lakeja ja asetuksia, sekä johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvää kirjallista materiaalia. Omat havainnot sekä työympäristössä toimiminen ovat tuoneet näkökantoja esimiestoimintaan liittyviin asioihin, niin yleisellä tasolla kuin kohdeorganisaatiossa, Ilmasotakoulussa. Esimiesosaamisen lähtötason mittarina on käytetty Ilmasotakoulun vuoden 2008 työilmapiirikyselyä ja erityisesti siinä esimiestyöstä annettuja arvioita.
Ilmasotakoulun esimiestoiminnassa tärkeimmät kehittämisen kohteet ovat huomion kiinnittäminen tehtävien jakautumiseen eri työntekijöiden kesken sekä töiden järjestely. Myös palautteen antamiseen, työntekijöiden yksilölliseen kohtaamiseen, kuunteluun sekä motivointiin, innostamiseen ja tukemiseen tulisi kiinnittää huomiota. Teoriaosuudessa kävi ilmi, että esimiehen rooli on erittäin tärkeä osa organisaation toiminnan kannalta ja organisaation menestys kulminoituu viime kädessä johtamiseen. Tehtävien moninaisuus asettaa esimiehen haasteisiin ja vaatii laajaa osaamista. Työn tuloksena syntyi joukko kehitysehdotuksia, joilla Ilmasotakoulun esimiestyötä voitaisiin parantaa.