Apple iPad kouluttajan tukena
Yömaa, Riikka (2010)
Yömaa, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Apple iPad laitteen tutkiminen koulutuskäytössä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän Ammatillinen Opettajakorkeakoulu. Tutkimus tehtiin kouluttajan näkökulmasta, jotta työstä saataisiin todellista hyötyä Jyväskylän Ammatilliselle Opettajakorkeakoululle. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaisiin koulutustilanteisiin iPad soveltuu ja millaisiin ei, mitä laitteen käyttö vaatii kouluttajalta ja myös sitä onko laitteen hankinnasta merkittävää hyötyä organisaatiolle. Tutkimuksen lopputuotteena Jyväskylän Ammattikorkeakoulun henkilöstö saa käyttöönsä oppimateriaalin koskien kouluttajilla olevien ohjelmien käyttöä.
Tutkimus sisältää perusteet eri oppimiskäsityksistä ja ryhmäviestinnästä, minkä jälkeen pohdittiin mahdollisia laitteen käyttötarkoituksia. Tutkimus osoitti muun muassa, että laite soveltuu parhaiten tiedon ja osaamisen kuluttamiseen hyödyntämiseen ja välittämiseen. Tutkimus osoitti, että laitteella on mahdollista järjestää opetustilanne alusta loppuun. Laitteen käyttö on helppoa, jolloin se voidaan luovuttaa myös opiskelijoiden käyttöön oppitunneilla. Aineistoa tutkimukseen kerättiin haastatteluiden ja oman kokeilun avulla. Niiden pohjalta koottiin oppimateriaali käyttöön.
Tutkimuksen oppimateriaali on kaikkien käytettävissä ja hyödynnettävissä. Oppimateriaali kertoo kuinka laitetta käytetään opetuskäytössä.
Tutkimus sisältää perusteet eri oppimiskäsityksistä ja ryhmäviestinnästä, minkä jälkeen pohdittiin mahdollisia laitteen käyttötarkoituksia. Tutkimus osoitti muun muassa, että laite soveltuu parhaiten tiedon ja osaamisen kuluttamiseen hyödyntämiseen ja välittämiseen. Tutkimus osoitti, että laitteella on mahdollista järjestää opetustilanne alusta loppuun. Laitteen käyttö on helppoa, jolloin se voidaan luovuttaa myös opiskelijoiden käyttöön oppitunneilla. Aineistoa tutkimukseen kerättiin haastatteluiden ja oman kokeilun avulla. Niiden pohjalta koottiin oppimateriaali käyttöön.
Tutkimuksen oppimateriaali on kaikkien käytettävissä ja hyödynnettävissä. Oppimateriaali kertoo kuinka laitetta käytetään opetuskäytössä.