Moniammatillinen yhteistyö varhaiskasvatuksen näkökulmasta Mikkelissä: "Jos varhaiskasvatuksen omat paukut ei riitä, ni tarvitaan muita"
Akkanen, Minna; Jääskeläinen, Katja (2019)
Akkanen, Minna
Jääskeläinen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082717988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019082717988
Tiivistelmä
Moniammatillinen yhteistyö on tänä päivänä osa varhaiskasvatuksen arkea. Lapsen etu ja perheen hyvinvointi vaativat nykypäivän moninaisissa pulmissa perheen parissa työskentelevien eri ammattilaisten yhteistyötä. Moni lapsi viettää päivähoidossa useita tunteja päivässä. Näin ollen varhaiskasvatuksella on merkittävä rooli havainnoida lapsen kasvua ja kehitystä. Usein huoli lapsesta ja perheen hyvinvoinnista herääkin varhaiskasvatuksessa, jolloin tarve moniammatilliselle yhteistyölle voi syntyä ja sen merkitys korostua (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018, 35).
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia moniammatillisen yhteistyön toteutumista varhaiskasvatuksen näkökulmasta Mikkelissä. Kuvaamme tässä opinnäytetyössä päiväkodin johtajien näkemyksiä tutkittavaan aiheeseen liittyen. Tutkimuksemme päätutkimusongelma oli, miten moniammatillinen yhteistyö toteutuu varhaiskasvatuksessa Mikkelissä? Tätä tutkimusongelmaa tukivat seuraavat tutkimuskysymykset: millaista yhteistyö on? Mitkä ovat ne tahot, joiden kanssa yhteistyötä tehdään? Kuinka yhteistyö toteutuu varhaiskasvatuksen näkökulmasta? Mitä kehitettävää moniammatillisessa yhteistyössä on?
Toteutimme tutkimuksen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Menetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelukysymykset rakentuivat tutkimusongelman ja aiheen ympärille. Kontaktoimme syksyllä 2018 17:a päiväkodin johtajaa sähköpostitse. Sovimme haastattelun yhteensä 12:a päiväkodin johtajan kanssa. Haastattelut toteutimme alkuvuoden 2019 aikana ja nauhoitimme kaikki haastattelut aineiston käsittelyä varten. Analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Lisäaineistoa keräsimme muun muassa haastattelemalla SOS-lapsikylän lakimiestä sekä perheneuvossa toimivaa varhaiskasvatuksen ydinhenkilöä.
Tutkimustulokset osoittavat, että moniammatillista yhteistyötä pidetään yleisesti tärkeänä asiana. Kuitenkin se, kuinka toimivaa yhteistyön nähdään olevan, vaihtelee. Selkeät toimintamallit ja käytänteet eri toimijoiden välillä tukisivat moniammatillisen yhteistyön toteutumista. Lapsen etu nähdään moniammatillisen yhteistyön lähtökohtana ja päämääränä. Multi-professional co-operation is nowadays a part of early childhood educations on daily basis. The child´s interest and the welfare of the family require co-operation between different professionals who work along the family with their various problems. Many children spend several hours per day in the day care. Thus, the early childhood education has a significant role in observing the child's growth and development. Often the concern of the child and the welfare of the family awakes in the daycare.
The purpose of this thesis was to study multi-professional co-operation and it was carried out in Mikkeli from the early childhood education point of view. This study describes the views of the managers in the daycare about the topic. The main research question was: How is the multi-professional co-operation carried out in early childhood education in Mikkeli? This main question was supported by the following research questions: What are the current characteristics of co-operation? What are the main actors to co-operate with? How is the co-operation carried out from the early childhood education point of view? What are the main development points in multi-professional co-operation? The method in this study was a qualitative research. The chosen method was themed interview. Interview questions were built around the research problem and the topic. This thesis project started in the autumn of 2018 by contacting the managers in the daycare. All the interviews were conducted at the beginning of 2019. All interviews were recorded for the handling of the research material. The chosen analysis method was the material based content analysis. Additional and supporting information was gained by interviewing the layer of SOS-child village and one of the keypersons from the St. Michel family support.
The research results show that multi-professional co-operation is considered an important asset. However, how well realized this work is regarded, varies a lot. Clear operation models and practices between different actors would support the realization of multi-professional co-operation. The benefit of the child is seen as the main starting point and a goal of the multi-professional co-operation.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia moniammatillisen yhteistyön toteutumista varhaiskasvatuksen näkökulmasta Mikkelissä. Kuvaamme tässä opinnäytetyössä päiväkodin johtajien näkemyksiä tutkittavaan aiheeseen liittyen. Tutkimuksemme päätutkimusongelma oli, miten moniammatillinen yhteistyö toteutuu varhaiskasvatuksessa Mikkelissä? Tätä tutkimusongelmaa tukivat seuraavat tutkimuskysymykset: millaista yhteistyö on? Mitkä ovat ne tahot, joiden kanssa yhteistyötä tehdään? Kuinka yhteistyö toteutuu varhaiskasvatuksen näkökulmasta? Mitä kehitettävää moniammatillisessa yhteistyössä on?
Toteutimme tutkimuksen kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Menetelmänä käytimme teemahaastattelua. Haastattelukysymykset rakentuivat tutkimusongelman ja aiheen ympärille. Kontaktoimme syksyllä 2018 17:a päiväkodin johtajaa sähköpostitse. Sovimme haastattelun yhteensä 12:a päiväkodin johtajan kanssa. Haastattelut toteutimme alkuvuoden 2019 aikana ja nauhoitimme kaikki haastattelut aineiston käsittelyä varten. Analyysimenetelmänä käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Lisäaineistoa keräsimme muun muassa haastattelemalla SOS-lapsikylän lakimiestä sekä perheneuvossa toimivaa varhaiskasvatuksen ydinhenkilöä.
Tutkimustulokset osoittavat, että moniammatillista yhteistyötä pidetään yleisesti tärkeänä asiana. Kuitenkin se, kuinka toimivaa yhteistyön nähdään olevan, vaihtelee. Selkeät toimintamallit ja käytänteet eri toimijoiden välillä tukisivat moniammatillisen yhteistyön toteutumista. Lapsen etu nähdään moniammatillisen yhteistyön lähtökohtana ja päämääränä.
The purpose of this thesis was to study multi-professional co-operation and it was carried out in Mikkeli from the early childhood education point of view. This study describes the views of the managers in the daycare about the topic. The main research question was: How is the multi-professional co-operation carried out in early childhood education in Mikkeli? This main question was supported by the following research questions: What are the current characteristics of co-operation? What are the main actors to co-operate with? How is the co-operation carried out from the early childhood education point of view? What are the main development points in multi-professional co-operation? The method in this study was a qualitative research. The chosen method was themed interview. Interview questions were built around the research problem and the topic. This thesis project started in the autumn of 2018 by contacting the managers in the daycare. All the interviews were conducted at the beginning of 2019. All interviews were recorded for the handling of the research material. The chosen analysis method was the material based content analysis. Additional and supporting information was gained by interviewing the layer of SOS-child village and one of the keypersons from the St. Michel family support.
The research results show that multi-professional co-operation is considered an important asset. However, how well realized this work is regarded, varies a lot. Clear operation models and practices between different actors would support the realization of multi-professional co-operation. The benefit of the child is seen as the main starting point and a goal of the multi-professional co-operation.