Maahanmuuttajalasten kerhotoiminta : kohti varhaiskasvatusta
Gestranius, Anna; Lipsanen, Laura; Pursiainen, Laura; Takkinen, Tanja (2019)
Gestranius, Anna
Lipsanen, Laura
Pursiainen, Laura
Takkinen, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081517863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081517863
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää jo olemassa olevasta lastenhoitotoiminnasta pedagogista, tavoitteellista toimintaa. Kehittämistehtävinä olivat kerhotoiminnan suunnittelu, kerhomallin rakentaminen sekä kerhoon osallistuneiden kokemusten tuottaminen havaintojen pohjalta. Tarve kehittämistyölle tuli yhteistyötaholtamme Etelä-Karjalan sosiaali ja terveyspiirin (Eksote) maahanmuuttopalveluilta. Eksote järjestää kotona lasta hoitaville maahanmuuttajille kielikerhoa, jonka yhteydessä on tarjolla lastenhoitoa. Eksoten maahanmuuttopalvelut tukee maahanmuuttajien kokonaisvaltaista kotoutumista.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämistyö. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja se koottiin päiväkirjaan. Havaintojen ja teoreettisen taustatiedon pohjalta laadittiin kerhomalli. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin maahanmuuttoa, kotoutumista ja monikulttuurisuutta sekä suomalaisen varhaiskasvatuksen taustoja ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Kerhomallin runko suunniteltiin ja toteutettiin järjestämällä intensiivinen kuuden kerran kerhojakso. Kerhojakson toteutuksessa panostettiin sensitiiviseen kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen asiakasperheiden kanssa. Kerhotoiminnassa painotettiin pedagogista sensitiivisyyttä ja lapsilähtöisyyttä, jotka ovat keskeisessä asemassa myös Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Kerhossa lähestyttiin suomalaista varhaiskasvatusta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden kautta. Valituilla teemoilla tutustutettiin lapsia suomalaiseen lastenkulttuuriin ja varhaiskasvatuksen käytäntöihin.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin konkreettinen kerhomalli, jota voi soveltaa vastaamaan erilaisiin tarpeisiin ja toimintaympäristöihin. Havaintojen ja kokemuksien perusteella opinnäytetyössä esitettiin myös ajatuksia ja suosituksia kerhon toteuttamisen tueksi. Jatkossa aihetta voi lähestyä tutkimalla helpottaako kerhotoimintaan osallistuminen lapsen siirtymistä varhaiskasvatukseen.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämistyö. Aineistoa kerättiin havainnoimalla ja se koottiin päiväkirjaan. Havaintojen ja teoreettisen taustatiedon pohjalta laadittiin kerhomalli. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin maahanmuuttoa, kotoutumista ja monikulttuurisuutta sekä suomalaisen varhaiskasvatuksen taustoja ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Kerhomallin runko suunniteltiin ja toteutettiin järjestämällä intensiivinen kuuden kerran kerhojakso. Kerhojakson toteutuksessa panostettiin sensitiiviseen kohtaamiseen ja vuorovaikutukseen asiakasperheiden kanssa. Kerhotoiminnassa painotettiin pedagogista sensitiivisyyttä ja lapsilähtöisyyttä, jotka ovat keskeisessä asemassa myös Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa. Kerhossa lähestyttiin suomalaista varhaiskasvatusta Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden oppimisen alueiden kautta. Valituilla teemoilla tutustutettiin lapsia suomalaiseen lastenkulttuuriin ja varhaiskasvatuksen käytäntöihin.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin konkreettinen kerhomalli, jota voi soveltaa vastaamaan erilaisiin tarpeisiin ja toimintaympäristöihin. Havaintojen ja kokemuksien perusteella opinnäytetyössä esitettiin myös ajatuksia ja suosituksia kerhon toteuttamisen tueksi. Jatkossa aihetta voi lähestyä tutkimalla helpottaako kerhotoimintaan osallistuminen lapsen siirtymistä varhaiskasvatukseen.