"Ravistettuna, ei sekoitettuna" : vaikuttavatko elokuvat drinkeistä syntyviin mielikuviin
Rantala, Sini; Paavoseppä, Ida (2010)
Rantala, Sini
Paavoseppä, Ida
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden ja ravintola-alan ammattilaisten näkemystä siitä, vaikuttavatko elokuvat niissä esiintyvistä alkoholijuomasekoituksista syntyviin mielikuviin. Lisäksi tutkimuksessa vertailtiin opiskelijoiden ja ravintola-alan työntekijöiden mielipiteitä ja näkemyksiä syntyvistä mielikuvista. Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin mielikuvia ja niiden muodostumista, tuotesijoittelua sekä kuluttajakäyttäytymistä.
Tutkimusaineistona käytetään ravintola-alalla työskentelevien henkilöiden haastatteluja, sekä ammattikorkeakouluopiskelijoille suoritetun sähköisen kyselyn tuloksia. Haastattelut suoritettiin Kuopiossa ja Turussa. Sähköinen kysely lähetettiin kaikille ammattikorkeakouluille, joissa on mahdollista opiskella ravintola-, hotelli- ja media-alaa. Ravintola-alalla työskentelevät henkilöt valittiin satunnaisesti Savon ammatti- ja aikuisopiston baarimestariopiskelijoista sekä Turun Club Sykkeen työntekijöistä.
Tutkimusmetodeiksi valittiin kvantitatiivinen survey-tutkimus ja kvalitatiivinen teemahaastattelu. Molempien tutkimusmenetelmien käyttöön päädyttiin tässä tutkimuksessa, koska haluttiin asiantuntijoiden, eli ravintola-alan ammattilaisten, mielipiteitä elokuvien vaikutuksesta niissä esiintyvistä drinkeistä syntyviin mielikuviin ja lisäksi haluttiin mukaan suurempi joukko vastaajia, joilla ei olisi yhtä läheistä sidettä alkoholijuomiin. Kahden metodin valintaan vaikutti myös se, että saatiin aikaan triangulaatiota, joten tutkimuksen validius on parempi. Haastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin nauhoitteista tehtyjen litterointien pohjalta. Survey - tutkimuksen tulokset kvantifioitiin ja analysoitiin. Haastatteluista ja survey – tutkimuksesta saatuja tuloksia verrattiin lopuksi toisiinsa.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa tutkimuksen vastaajista, ammattikorkeakouluopiskelijoista sekä ravintola-alan ammattilaisista, on sitä mieltä, että elokuvat eivät erityisesti vaikuta niissä esiintyvistä juomasekoituksista syntyviin mielikuviin. Ammattikorkeakouluopiskelijat pitivät elokuvan vaikutusta juomasta muodostuvaan mielikuvaan kuitenkin suurempana kuin ravintola-alan työntekijät.
Tutkimusaineistona käytetään ravintola-alalla työskentelevien henkilöiden haastatteluja, sekä ammattikorkeakouluopiskelijoille suoritetun sähköisen kyselyn tuloksia. Haastattelut suoritettiin Kuopiossa ja Turussa. Sähköinen kysely lähetettiin kaikille ammattikorkeakouluille, joissa on mahdollista opiskella ravintola-, hotelli- ja media-alaa. Ravintola-alalla työskentelevät henkilöt valittiin satunnaisesti Savon ammatti- ja aikuisopiston baarimestariopiskelijoista sekä Turun Club Sykkeen työntekijöistä.
Tutkimusmetodeiksi valittiin kvantitatiivinen survey-tutkimus ja kvalitatiivinen teemahaastattelu. Molempien tutkimusmenetelmien käyttöön päädyttiin tässä tutkimuksessa, koska haluttiin asiantuntijoiden, eli ravintola-alan ammattilaisten, mielipiteitä elokuvien vaikutuksesta niissä esiintyvistä drinkeistä syntyviin mielikuviin ja lisäksi haluttiin mukaan suurempi joukko vastaajia, joilla ei olisi yhtä läheistä sidettä alkoholijuomiin. Kahden metodin valintaan vaikutti myös se, että saatiin aikaan triangulaatiota, joten tutkimuksen validius on parempi. Haastattelut nauhoitettiin ja analysoitiin nauhoitteista tehtyjen litterointien pohjalta. Survey - tutkimuksen tulokset kvantifioitiin ja analysoitiin. Haastatteluista ja survey – tutkimuksesta saatuja tuloksia verrattiin lopuksi toisiinsa.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa tutkimuksen vastaajista, ammattikorkeakouluopiskelijoista sekä ravintola-alan ammattilaisista, on sitä mieltä, että elokuvat eivät erityisesti vaikuta niissä esiintyvistä juomasekoituksista syntyviin mielikuviin. Ammattikorkeakouluopiskelijat pitivät elokuvan vaikutusta juomasta muodostuvaan mielikuvaan kuitenkin suurempana kuin ravintola-alan työntekijät.