Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatuspalveluista ennaltaehkäisevänä lastensuojeluna
Mikkonen, Mira (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081217791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019081217791
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ennaltaehkäisevää lastensuojelua kunnallisten varhaiskasvatuspalveluiden kontekstissa. Tavoitteena on saada tietoa, kuinka lasta ja perhettä voidaan tukea varhaiskasvatuksessa sekä toiminnasta tilanteissa, joissa työntekijät huomaavat lapsen hyvinvointiin vaikuttavia ongelmia. Lastensuojelun painopistettä halutaan siirtää ennaltaehkäiseviin palveluihin. Tutkielma välittää varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökantoja tähän tavoitteiseen.
Tutkielman aineisto on laadullinen ja muodostuu varhaiskasvatuksen opettajien yhdestä ryhmähaastattelusta ja neljästä yksilöhaastattelusta. Opettajat työskentelevät päiväkodin lapsiryhmissä, päivähoitoyksikön johtajana tai avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa. Aineiston analyysissä on käytetty teemoittelua ja tyypittelyä.
Opinnäytetyön mukaan ennaltaehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa koostuu lapsen turvallisesta kasvuympäristöstä ja turvallisista aikuisista. Siihen sisältyy lisäksi lapsen käytöksen päivittäinen havainnointi, joka mahdollistaa varhaisen ongelmiin puuttumisen. Lapsen käytöksessä ja olemuksessa näkyvät kaikenlaiset muutokset perheessä.
Aineiston pohjalta varhaiskasvatuksessa on olemassa toimintamallit huolen puheeksiottoon. Huolesta keskustellaan päivähoitoyksikössä työntekijöiden kesken ja lapsen vanhempien kanssa. Perheiden eteenpäin ohjaus tapahtuu ensisijaisesti kasvatus- ja perheneuvolaan. Varhaiskasvatukseen toivottaisiin perheiden kanssa työskentelyyn keskittyvää työntekijää, jolloin lasta ja vanhempia voitaisiin tukea nykyistä paremmin päivähoitoyksiköissä.
Tutkielman perusteella lastensuojeluilmoitus tehdään heti lapsen ollessa välittömässä vaarassa. Lapsen kasvun ja kehityksen ollessa vähemmän uhattuna käytetään enemmän harkintaa. Perheen auttamiseksi kokeillaan ensin muita keinoja ennen turvautumista lastensuojeluun. Lastensuojelun kanssa yhteistyö on vähäistä. Varhaiskasvatus ja lastensuojelu ilmenevät erillisinä instituutioita, jotka eivät tunne toisiaan. Varhaiskasvatuksen opettajat tahtovat lastensuojelulta ennen muuta tiedonvaihtoa asiakkaana olevan lapsen asioissa. Näin lasta voitaisiin tukea tehokkaammin varhaiskasvatuspalveluissa. This thesis examines preventive child welfare in context of municipal early childhood education services. The object of this study is to gain information about how to support a child and a family in early childhood education services and how the professionals work in situations when they notice problems that affect the child´s wellbeing. Child welfare services are willing to remove the main focus to preventive services. This study offers a view to that aim from a viewpoint of employees in early childhood education services.
The data of this study is qualitative and consist of one kindergarten teachers´s group interview and four other interviews. Teachers work in kindergarten or in open early childhood education services or as a manager. The data is analyzed by organize the data in themes and triage in typical paradigms.
According to this thesis preventive child welfare in early childhood education services contains secure environment for children to grow. It also includes child´s behavior daily observation that allows to intervene early to the problems. All kinds of changes in family life can be seen in the child´s appearance and behavior
.
According to data there is a standard of an early intervention in cases when teachers have notice problems. Problems are discussed in kindergarten and with the child´s parents. The family is guided forward to the child guidance clinic as a rule. There are hopes by the teachers to get an extra employee to kindergarten who is focused only to work with families. So the child and the parents would get even more support in kindergartens.
According to this study duty to notify is used without delay in cases when the child is in immediate danger. When the child´s normal growth and development is in risk but the risk is low the teachers spend more time before they act. The family gets support from kindergarten and health services before the teachers use their duty to notify. Co-operation with child welfare services is minor. Early childhood education services and child welfare services seem to be two separate institutions who do not be in touch. Kindergarten teachers make a wish to have a smooth communication in both ways when the child is in kindergarten and is also a client in child welfare services. That would help teachers to support the child in more effective way.
Tutkielman aineisto on laadullinen ja muodostuu varhaiskasvatuksen opettajien yhdestä ryhmähaastattelusta ja neljästä yksilöhaastattelusta. Opettajat työskentelevät päiväkodin lapsiryhmissä, päivähoitoyksikön johtajana tai avoimissa varhaiskasvatuspalveluissa. Aineiston analyysissä on käytetty teemoittelua ja tyypittelyä.
Opinnäytetyön mukaan ennaltaehkäisevä lastensuojelu varhaiskasvatuksessa koostuu lapsen turvallisesta kasvuympäristöstä ja turvallisista aikuisista. Siihen sisältyy lisäksi lapsen käytöksen päivittäinen havainnointi, joka mahdollistaa varhaisen ongelmiin puuttumisen. Lapsen käytöksessä ja olemuksessa näkyvät kaikenlaiset muutokset perheessä.
Aineiston pohjalta varhaiskasvatuksessa on olemassa toimintamallit huolen puheeksiottoon. Huolesta keskustellaan päivähoitoyksikössä työntekijöiden kesken ja lapsen vanhempien kanssa. Perheiden eteenpäin ohjaus tapahtuu ensisijaisesti kasvatus- ja perheneuvolaan. Varhaiskasvatukseen toivottaisiin perheiden kanssa työskentelyyn keskittyvää työntekijää, jolloin lasta ja vanhempia voitaisiin tukea nykyistä paremmin päivähoitoyksiköissä.
Tutkielman perusteella lastensuojeluilmoitus tehdään heti lapsen ollessa välittömässä vaarassa. Lapsen kasvun ja kehityksen ollessa vähemmän uhattuna käytetään enemmän harkintaa. Perheen auttamiseksi kokeillaan ensin muita keinoja ennen turvautumista lastensuojeluun. Lastensuojelun kanssa yhteistyö on vähäistä. Varhaiskasvatus ja lastensuojelu ilmenevät erillisinä instituutioita, jotka eivät tunne toisiaan. Varhaiskasvatuksen opettajat tahtovat lastensuojelulta ennen muuta tiedonvaihtoa asiakkaana olevan lapsen asioissa. Näin lasta voitaisiin tukea tehokkaammin varhaiskasvatuspalveluissa.
The data of this study is qualitative and consist of one kindergarten teachers´s group interview and four other interviews. Teachers work in kindergarten or in open early childhood education services or as a manager. The data is analyzed by organize the data in themes and triage in typical paradigms.
According to this thesis preventive child welfare in early childhood education services contains secure environment for children to grow. It also includes child´s behavior daily observation that allows to intervene early to the problems. All kinds of changes in family life can be seen in the child´s appearance and behavior
.
According to data there is a standard of an early intervention in cases when teachers have notice problems. Problems are discussed in kindergarten and with the child´s parents. The family is guided forward to the child guidance clinic as a rule. There are hopes by the teachers to get an extra employee to kindergarten who is focused only to work with families. So the child and the parents would get even more support in kindergartens.
According to this study duty to notify is used without delay in cases when the child is in immediate danger. When the child´s normal growth and development is in risk but the risk is low the teachers spend more time before they act. The family gets support from kindergarten and health services before the teachers use their duty to notify. Co-operation with child welfare services is minor. Early childhood education services and child welfare services seem to be two separate institutions who do not be in touch. Kindergarten teachers make a wish to have a smooth communication in both ways when the child is in kindergarten and is also a client in child welfare services. That would help teachers to support the child in more effective way.