Organisaation sisäisten muutosten käsittely : case: Green House Suomi
Mäkiaho, Pauliina (2010)
Mäkiaho, Pauliina
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216716
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään organisaation sisäisten muutosten käsittelyä caseyrityksessä. Tavoitteena on löytää kehitystä vaativat muutosjohtamisen osa-alueet. Tutkimuksen pääongelma on selvittää, miten Green Housen tulisi muuttaa sen nykyistä tapaa johtaa muutoksia, jotta sopeutuminen muutoksiin ja niiden eteenpäin vieminen sujuisivat mahdollisimman kivuttomasti. Alaongelmana tutkitaan, ilmeneekö Green House Suomen muutosjohtamisessa tilanteita tai reaktioita, joita tiimijohtajien tai henkilökunnan on vaikea hoitaa sekä tulisiko Green House Suomen ottaa muutosjohtaminen, tai sen osa-alueita, mukaan tiimijohtajien koulutusohjelmaan.
Tutkimuksen teoriaosuus on koottu johtamisen, muutosjohtamisen sekä organisaatiomuutoksen alan ajankohtaisesta kirjallisuudesta sekä julkaisuista. Teoriassa käsitellään muutosjohtamista, muutosprosessia, rooleja sekä muutostoiminnan aikaansaamia tunteita ja defenssejä sekä alan työkaluja yleisellä tasolla. Empiirisessä osassa työtä sivutaan caseyrityksen toimialaa, suoramyyntiä. Suurin huomio osiossa kiinnittyy laadulliseen tutkimukseen. Empiirinen tutkimus koostuu caseyrityksen henkilökunnan ja tiimijohtajien haastatteluista, aineiston analysoinnista ja peilaamisesta teoriaan sekä johtopäätöksistä. Haastattelut toteutettiin lomakehaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta caseyrityksen olevan aktiivinen muutosjohtamisen suhteen. Kommunikointia on runsaasti, asenne on avoin ja keskusteleva. Yrityksen on mahdollista lisätä hallitumpaa johtamista laajentamalla hieman muutosprosessia. Muutaman uuden työkalun, kuten muutostarpeen ja -tavoitteen, voittojen julistuksen ja vanhasta luopumisen mukaan ottaminen toimintaan selkeyttäisi jatkuvaa muutosmylläkkää tiimijohtajille sekä viestittäisi yrittäjinä toimiville tiimijohtajille ja myyjille yrityksen valitseman linjan. Olisi suositeltavaa, että Green House Suomi lisäisi muutosjohtamisen osa-alueita, kuten pelkojen käsittelyn, tiimijohtajien koulutusohjelmaan.
Avainsanat: muutosjohtaminen, muutosprosessi, muutosvastarinta, roolit, reaktiot, suoramyynti
Tutkimuksen teoriaosuus on koottu johtamisen, muutosjohtamisen sekä organisaatiomuutoksen alan ajankohtaisesta kirjallisuudesta sekä julkaisuista. Teoriassa käsitellään muutosjohtamista, muutosprosessia, rooleja sekä muutostoiminnan aikaansaamia tunteita ja defenssejä sekä alan työkaluja yleisellä tasolla. Empiirisessä osassa työtä sivutaan caseyrityksen toimialaa, suoramyyntiä. Suurin huomio osiossa kiinnittyy laadulliseen tutkimukseen. Empiirinen tutkimus koostuu caseyrityksen henkilökunnan ja tiimijohtajien haastatteluista, aineiston analysoinnista ja peilaamisesta teoriaan sekä johtopäätöksistä. Haastattelut toteutettiin lomakehaastatteluina.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta caseyrityksen olevan aktiivinen muutosjohtamisen suhteen. Kommunikointia on runsaasti, asenne on avoin ja keskusteleva. Yrityksen on mahdollista lisätä hallitumpaa johtamista laajentamalla hieman muutosprosessia. Muutaman uuden työkalun, kuten muutostarpeen ja -tavoitteen, voittojen julistuksen ja vanhasta luopumisen mukaan ottaminen toimintaan selkeyttäisi jatkuvaa muutosmylläkkää tiimijohtajille sekä viestittäisi yrittäjinä toimiville tiimijohtajille ja myyjille yrityksen valitseman linjan. Olisi suositeltavaa, että Green House Suomi lisäisi muutosjohtamisen osa-alueita, kuten pelkojen käsittelyn, tiimijohtajien koulutusohjelmaan.
Avainsanat: muutosjohtaminen, muutosprosessi, muutosvastarinta, roolit, reaktiot, suoramyynti