Influerare på sociala medier : Vilket innehåll är populärast på svenska influerares Youtubekanaler?
Berts, Lina (2019)
Berts, Lina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019073117724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019073117724
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att få en förståelse för vad yrket influerare innebär
samt ta reda på vilket typ av innehåll influerare publicerar på sociala medier. En influerare är en person som aktivt försöker påverka sin omgivning via sociala medier. Sociala
medier har för många människor blivit en naturlig del av vardagen. På sociala medier
skapar vi en bild av våra liv för åskådaren att följa, kommentera och gilla. Vissa forskare betraktar sociala medier som en ofrånkomlig del av en västerländsk vardag. Som
kulturproducent är det oerhört viktigt att följa med utvecklingen och trenderna som
formar vår nutid och därför görs detta examensarbete för att svara på frågan, vilket typ
av innehåll är populärast på svenskspråkiga influerares Youtubekanaler. Genom en kvalitativ innehållsanalys har jag undersökt och tolkat innehåll på influerares Youtubekanaler för att identifiera mönster och likheter. Materialet som behandlas i innehållsanalysen är det populäraste videoklippet på influerares Youtubekanaler. Influerarna är utvalda på basis av empirisk kunskap samt Medieakademins undersökning Maktbarometern 2018, en kartläggning av vilka influerare som har störst inflytande på sociala medier i Sverige. Innehållsanalysen består av ett kodschema som talar om i detalj vilka noteringar som ska göras i videoklippen. Kodschemat ger upphov till kodningsenheter baserat på typ av innehåll. Kodningsenheterna jämförs med syftet att hitta likheter i influerarnas videoklipp. Resultatet av innehållsanalysen svarar på forskningsfrågan: Vilket innehåll är populärast på svenska influerares Youtubekanaler. Analysen visar att det innehåll som är mest populärt är osponsrat, personligt, vardagligt och väcker känslor och skapar engagemang. Slutligen visar forskningen att det är viktigt för åskådaren att influeraren skapar en personlig kontakt med den som tittar och är lojal i form av uppladdning av innehåll på sociala medier.
samt ta reda på vilket typ av innehåll influerare publicerar på sociala medier. En influerare är en person som aktivt försöker påverka sin omgivning via sociala medier. Sociala
medier har för många människor blivit en naturlig del av vardagen. På sociala medier
skapar vi en bild av våra liv för åskådaren att följa, kommentera och gilla. Vissa forskare betraktar sociala medier som en ofrånkomlig del av en västerländsk vardag. Som
kulturproducent är det oerhört viktigt att följa med utvecklingen och trenderna som
formar vår nutid och därför görs detta examensarbete för att svara på frågan, vilket typ
av innehåll är populärast på svenskspråkiga influerares Youtubekanaler. Genom en kvalitativ innehållsanalys har jag undersökt och tolkat innehåll på influerares Youtubekanaler för att identifiera mönster och likheter. Materialet som behandlas i innehållsanalysen är det populäraste videoklippet på influerares Youtubekanaler. Influerarna är utvalda på basis av empirisk kunskap samt Medieakademins undersökning Maktbarometern 2018, en kartläggning av vilka influerare som har störst inflytande på sociala medier i Sverige. Innehållsanalysen består av ett kodschema som talar om i detalj vilka noteringar som ska göras i videoklippen. Kodschemat ger upphov till kodningsenheter baserat på typ av innehåll. Kodningsenheterna jämförs med syftet att hitta likheter i influerarnas videoklipp. Resultatet av innehållsanalysen svarar på forskningsfrågan: Vilket innehåll är populärast på svenska influerares Youtubekanaler. Analysen visar att det innehåll som är mest populärt är osponsrat, personligt, vardagligt och väcker känslor och skapar engagemang. Slutligen visar forskningen att det är viktigt för åskådaren att influeraren skapar en personlig kontakt med den som tittar och är lojal i form av uppladdning av innehåll på sociala medier.