Vapaa viiva : Tuhon ja vandalismin elementti kuvataiteessa
Vincelot, Niina (2019)
Vincelot, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051910579
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään tuhon ja vandalismin elementtiä osana taidehistoriaa, kuvataidetta ja taiteellista prosessia.
Taiteellisessa osuudessa tutkittiin luovuuden ja tuhon suhdetta ja vandalismia teoksen esteettisenä elementtinä. Prosessissa maalattiin neljä abstraktia öljyvärimaalausta, jotka ripustettiin seinälle ja lopuksi tuhottiin yhtenäisellä sprayviivalla. Alkuperäiset maalaukset turmeltuivat prosessissa, mutta tuhotyön seurauksena syntyi uusi nykytaideteos.
Kirjallinen osuus koostuu neljästä osasta. Ensimmäisessä osassa kerrotaan lyhyesti kirjoittajan näkemyksiä tuhon suhteesta luovuuteen.
Toisessa, teoriaosuudessa, kerrotaan taiteen tuhoamisen historiallista taustaa ja käsitellään termejä ikonoklasmi ja vandalismi. Tekstissä kerrotaan esimerkkejä kuuluisista vandalisoiduista teoksista sekä taiteilijoista, jotka ovat tuhonneet teoksia osana taiteellista prosessia. Lopussa käsitellään suppeasti graffitia ja kerrotaan esimerkkejä kuvataiteilijoista, jotka ovat käyttäneet teoksissaan katutaiteen kuvakieltä.
Kolmannessa osassa kerrotaan teokseen johtaneesta inspiraatiosta ja taiteellisista valinnoista materiaalien ja tekniikoiden suhteen.
Neljännessä osassa kuvaillaan opinnäytetyön taiteellista prosessia, vapaan viivan filosofiaa ja tuhon elementtiä taiteellisessa teoksessa.
Yhteenvedossa pohditaan, mitä prosessissa tapahtui - mitä siinä luotiin ja mitä lopulta tuhoutui.
Taiteellisessa osuudessa tutkittiin luovuuden ja tuhon suhdetta ja vandalismia teoksen esteettisenä elementtinä. Prosessissa maalattiin neljä abstraktia öljyvärimaalausta, jotka ripustettiin seinälle ja lopuksi tuhottiin yhtenäisellä sprayviivalla. Alkuperäiset maalaukset turmeltuivat prosessissa, mutta tuhotyön seurauksena syntyi uusi nykytaideteos.
Kirjallinen osuus koostuu neljästä osasta. Ensimmäisessä osassa kerrotaan lyhyesti kirjoittajan näkemyksiä tuhon suhteesta luovuuteen.
Toisessa, teoriaosuudessa, kerrotaan taiteen tuhoamisen historiallista taustaa ja käsitellään termejä ikonoklasmi ja vandalismi. Tekstissä kerrotaan esimerkkejä kuuluisista vandalisoiduista teoksista sekä taiteilijoista, jotka ovat tuhonneet teoksia osana taiteellista prosessia. Lopussa käsitellään suppeasti graffitia ja kerrotaan esimerkkejä kuvataiteilijoista, jotka ovat käyttäneet teoksissaan katutaiteen kuvakieltä.
Kolmannessa osassa kerrotaan teokseen johtaneesta inspiraatiosta ja taiteellisista valinnoista materiaalien ja tekniikoiden suhteen.
Neljännessä osassa kuvaillaan opinnäytetyön taiteellista prosessia, vapaan viivan filosofiaa ja tuhon elementtiä taiteellisessa teoksessa.
Yhteenvedossa pohditaan, mitä prosessissa tapahtui - mitä siinä luotiin ja mitä lopulta tuhoutui.