Raha-automaattiyhdistyksen avustustoiminta avustuksensaajan näkökulmasta
Heiskanen, Anne-Mari (2010)
Heiskanen, Anne-Mari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116612
Tiivistelmä
Raha-automaattiyhdistyksen avustustoiminta avustuksensaajan näkökulmasta
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vuoden 2010 avustuksensaajat kokevat Raha-automaattiyhdistyksen avustustoiminnan haku-, myöntämis-, maksamis- ja valvontaprosessit. Opinnäytetyössä tutkittiin avustuksensaajien mielipiteitä nykyisestä käytännöstä ja kysyttiin, miten prosesseja voisi parantaa. Kysymykset on tehty vuoden 2009 lomakkeiden ja ohjeistuksien perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan Raha-automaattiyhdistyksen historiasta ja toiminnasta, eritellään toimintaa ohjaava lainsäädäntö sekä kerrotaan avustustoiminnasta. Avustusten jakamiseen liittyvät seikat, kuten hakuajat ja myöntämisperusteet, on kuvattu teoriaosuudessa.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Sähköinen kyselylomake lähetettiin vuonna 2010 avustusta saaville järjestöille, jotka ovat ilmoittaneet Raha-automaattiyhdistykselle toimivan sähköpostiosoitteen. Tutkimuksesta rajattiin ulkopuolelle ne yhdistykset ja järjestöt, joilla ei ollut mahdollisuutta vastaanottaa ja toimittaa tutkijalle sähköistä kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistui 355 järjestöä, joten kyselyn vastausprosentti oli 44.
Tutkimuksesta selvisi, että haku-, myöntämis-, maksamis-, ja valvontaprosessit koetaan järjestöjen keskuudessa selkeiksi ja toimiviksi kokonaisuuksiksi. Prosessien arvosanojen keskiarvo on tutkimuksen mukaan 4 asteikolla 1-5. Edellä mainittuihin prosesseihin liittyvät lomakkeet ja ohjeistukset koetaan selkeimmiksi niiden järjestöjen keskuudessa, jotka ovat hakeneet/saaneet avustuksia 5 kertaa tai enemmän. Tutkimuksesta ilmeni, että vastaajat kokivat eri prosessien lomakkeissa vaadittavan tietomäärän liian laajaksi.
Asiasanat: yhteisön rahoitus, avustustoiminta, hyväntekeväisyys
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten vuoden 2010 avustuksensaajat kokevat Raha-automaattiyhdistyksen avustustoiminnan haku-, myöntämis-, maksamis- ja valvontaprosessit. Opinnäytetyössä tutkittiin avustuksensaajien mielipiteitä nykyisestä käytännöstä ja kysyttiin, miten prosesseja voisi parantaa. Kysymykset on tehty vuoden 2009 lomakkeiden ja ohjeistuksien perusteella.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan Raha-automaattiyhdistyksen historiasta ja toiminnasta, eritellään toimintaa ohjaava lainsäädäntö sekä kerrotaan avustustoiminnasta. Avustusten jakamiseen liittyvät seikat, kuten hakuajat ja myöntämisperusteet, on kuvattu teoriaosuudessa.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Sähköinen kyselylomake lähetettiin vuonna 2010 avustusta saaville järjestöille, jotka ovat ilmoittaneet Raha-automaattiyhdistykselle toimivan sähköpostiosoitteen. Tutkimuksesta rajattiin ulkopuolelle ne yhdistykset ja järjestöt, joilla ei ollut mahdollisuutta vastaanottaa ja toimittaa tutkijalle sähköistä kyselylomaketta. Tutkimukseen osallistui 355 järjestöä, joten kyselyn vastausprosentti oli 44.
Tutkimuksesta selvisi, että haku-, myöntämis-, maksamis-, ja valvontaprosessit koetaan järjestöjen keskuudessa selkeiksi ja toimiviksi kokonaisuuksiksi. Prosessien arvosanojen keskiarvo on tutkimuksen mukaan 4 asteikolla 1-5. Edellä mainittuihin prosesseihin liittyvät lomakkeet ja ohjeistukset koetaan selkeimmiksi niiden järjestöjen keskuudessa, jotka ovat hakeneet/saaneet avustuksia 5 kertaa tai enemmän. Tutkimuksesta ilmeni, että vastaajat kokivat eri prosessien lomakkeissa vaadittavan tietomäärän liian laajaksi.
Asiasanat: yhteisön rahoitus, avustustoiminta, hyväntekeväisyys