Lainhuutohakemusten käsittelyn tehostaminen Lean-ajattelun avulla
Myyry, Jaana (2019)
Myyry, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062817594
Tiivistelmä
Maanmittauslaitoksen kirjaamisprosessissa toteutettiin vuonna 2016 projekti, jossa pilotoitiin Lean-johtamismallia tavoitteena tehostaa lainhuudatusprosessia. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli arvioida, voidaanko lainhuutohakemusten käsittelyä tehostaa Lean-ajattelun avulla. Yhtenä tarkoituksena oli esitellä käytännön esimerkkejä siitä, kuinka Lean-ajattelu voi vaikuttaa kirjaamissihteerin jokapäiväiseen työhön. Toisena tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät mahdollisesti ovat hidastaneet Lean-ajattelun levittämistä koko kirjaamisprosessin henkilöstölle. Menetelmänä oli tapaustutkimus, jossa tutkittiin lainhuudatusprosessia hyödyntämällä laadullisen tutkimuksen menetelmiä kuten haastattelua ja kyselyä. Lainhuutotapauksia ja lainhuudon oikeusvaikutuksia analysoidessa käytettiin lainopillista tutkimusmenetelmää.
Keskeinen tavoite Lean-ajattelussa on minimoida hukka eli arvoa tuottamaton toiminta. Merkittävin hukan laji kirjaamisprosessissa on ylilaatu, joka ilmenee siten, että pelätään virheiden tekemistä ja pyydetään täydennyksiä varmuuden vuoksi. Osana opinnäytetyötä kirjaamissihteereille tehtiin kysely, jossa oli kahdeksan lainhuutotapausta. Kunkin tapauksen kohdalla kirjaamissihteeriltä kysyttiin, kuinka hän toimisi kyseisessä tilanteessa, eli esimerkiksi pyytäisikö hän hakijaa täydentämään hakemusta. Tutkimuksesta selvisi, että kirjaamissihteerien toimintatavat vaihtelivat merkittävästi. Tuloksia selittää se, että kysely tehtiin vuonna 2017, kun Lean-ajattelun levittäminen kirjaamisprosessiin oli vielä kesken, ja kaikki kirjaamissihteerit eivät olleet omaksuneet uutta joustavampaa ja asiakaslähtöisempää toimintatapaa.
Tutkimuksessa todettiin, että Lean-ajattelun avulla lainhuutohakemusten käsittelyä on mahdollista tehostaa merkittävästi. Ihmisten ajattelutapojen muuttaminen on kuitenkin erittäin hidasta ja vaatii paljon toistoa. Haastattelujen, havaintojen ja kirjallisen aineiston perusteella pystyttiin tunnistamaan tekijöitä, jotka hidastavat Lean-ajattelun leviämistä kirjaamisprosessissa. On ymmärrettävää, että kirjaamissihteerit pelkäävät virheiden tekemistä, sillä he tekevät päätöksiä omalla nimellään ja virkavastuulla. Valtion organisaatiossa ei olla totuttu ajattelemaan asioita asiakkaan näkökulmasta. Myös organisaatiokulttuuriin liittyvät tekijät kuten hierarkkisuus, johtaminen ja tiimityön toimivuus vaikuttavat Lean-ajattelun leviämiseen.
Keskeinen tavoite Lean-ajattelussa on minimoida hukka eli arvoa tuottamaton toiminta. Merkittävin hukan laji kirjaamisprosessissa on ylilaatu, joka ilmenee siten, että pelätään virheiden tekemistä ja pyydetään täydennyksiä varmuuden vuoksi. Osana opinnäytetyötä kirjaamissihteereille tehtiin kysely, jossa oli kahdeksan lainhuutotapausta. Kunkin tapauksen kohdalla kirjaamissihteeriltä kysyttiin, kuinka hän toimisi kyseisessä tilanteessa, eli esimerkiksi pyytäisikö hän hakijaa täydentämään hakemusta. Tutkimuksesta selvisi, että kirjaamissihteerien toimintatavat vaihtelivat merkittävästi. Tuloksia selittää se, että kysely tehtiin vuonna 2017, kun Lean-ajattelun levittäminen kirjaamisprosessiin oli vielä kesken, ja kaikki kirjaamissihteerit eivät olleet omaksuneet uutta joustavampaa ja asiakaslähtöisempää toimintatapaa.
Tutkimuksessa todettiin, että Lean-ajattelun avulla lainhuutohakemusten käsittelyä on mahdollista tehostaa merkittävästi. Ihmisten ajattelutapojen muuttaminen on kuitenkin erittäin hidasta ja vaatii paljon toistoa. Haastattelujen, havaintojen ja kirjallisen aineiston perusteella pystyttiin tunnistamaan tekijöitä, jotka hidastavat Lean-ajattelun leviämistä kirjaamisprosessissa. On ymmärrettävää, että kirjaamissihteerit pelkäävät virheiden tekemistä, sillä he tekevät päätöksiä omalla nimellään ja virkavastuulla. Valtion organisaatiossa ei olla totuttu ajattelemaan asioita asiakkaan näkökulmasta. Myös organisaatiokulttuuriin liittyvät tekijät kuten hierarkkisuus, johtaminen ja tiimityön toimivuus vaikuttavat Lean-ajattelun leviämiseen.