Tapahtumamarkkinoinnin vaikutukset yrityksen ostopäätökseen
Siimelä, Pauliina (2019)
Siimelä, Pauliina
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717081
Tiivistelmä
Tavoitteena oli tutkia sitä, miten Kasvu Open Oy:n tapahtumamarkkinointi vaikuttaa yritysten ostopäätökseen ja millaiset tekijät saavat yritykset tekemään ostopäätöksen ylipäätänsä. Tavoitteena oli tuottaa Kasvu Open Oy:lle tietoa, jonka avulla Kasvu Open Karnevaali -tapahtuman esittelypisteiden myyntiä voitaisiin kehittää. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu. Haastattelut tehtiin yrittäjille, jotka olivat ostaneet Kasvu Open Karnevaalista esittelypisteen vuonna 2018. Haastatteluja tehtiin, kunnes vastaukset alkoivat saturoitua. Yhteensä haastatteluja tehtiin kuusi kappaletta.
Tutkimuksessa todettiin, että tapahtumamarkkinointi ei ole juuri lainkaan vaikuttanut yrittäjien ostopäätöksiin. Positiiviset mielikuvat yrityksestä ja tapahtumasta sekä niiden mukanaan tuoma mahdollisuus näkyä kiinnostavassa yhteisössä koettiin tärkeimmäksi ostopäätöksen syntysyyksi. Merkittävässä roolissa oli myös yrityksen entisen toimitusjohtajan tekemä henkilökohtainen myyntityö ja asiakasyritysten suhde häneen. Moni haastateltu koki, että tuntee tapahtuman ja yrityksen jo niin hyvin, ettei tarvetta markkinoinnille enää ole. Kaikki haastateltavat kuitenkin myös mainitsivat, että tapahtuman tulee uudistua jatkuvasti, jotta se pysyy kiinnostavana jatkossakin.
Johtopäätöksinä havaittiin, että tapahtumamarkkinointia tulee kehittää, jotta sen avulla esittelypisteitä voidaan myydä tulevaisuudessa enemmän. Ehdotettiin nettisivujen uudistamista ja selkeyttämistä sekä sosiaalisen median markkinoinnin lisäämistä. Markkinointia tulisi kohdistaa etenkin LinkedIniin ja Facebookiin sekä pyrkiä täsmentämään ja personoimaan markkinointiviestintää. CRM-järjestelmän päivityksen avulla markkinointitoimenpiteitä voitaisiin kohdistaa tehokkaammin ja entistä kiinnostavammin erilaisille yrityksille.
Tutkimuksessa todettiin, että tapahtumamarkkinointi ei ole juuri lainkaan vaikuttanut yrittäjien ostopäätöksiin. Positiiviset mielikuvat yrityksestä ja tapahtumasta sekä niiden mukanaan tuoma mahdollisuus näkyä kiinnostavassa yhteisössä koettiin tärkeimmäksi ostopäätöksen syntysyyksi. Merkittävässä roolissa oli myös yrityksen entisen toimitusjohtajan tekemä henkilökohtainen myyntityö ja asiakasyritysten suhde häneen. Moni haastateltu koki, että tuntee tapahtuman ja yrityksen jo niin hyvin, ettei tarvetta markkinoinnille enää ole. Kaikki haastateltavat kuitenkin myös mainitsivat, että tapahtuman tulee uudistua jatkuvasti, jotta se pysyy kiinnostavana jatkossakin.
Johtopäätöksinä havaittiin, että tapahtumamarkkinointia tulee kehittää, jotta sen avulla esittelypisteitä voidaan myydä tulevaisuudessa enemmän. Ehdotettiin nettisivujen uudistamista ja selkeyttämistä sekä sosiaalisen median markkinoinnin lisäämistä. Markkinointia tulisi kohdistaa etenkin LinkedIniin ja Facebookiin sekä pyrkiä täsmentämään ja personoimaan markkinointiviestintää. CRM-järjestelmän päivityksen avulla markkinointitoimenpiteitä voitaisiin kohdistaa tehokkaammin ja entistä kiinnostavammin erilaisille yrityksille.