Alkoholijuomien maahantuonti, jakelutiet ja nykyiset haasteet Suomessa. Esimerkkinä Fondberg Oy
Nieminen, Mirella (2009)
Nieminen, Mirella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903051603
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe syntyi kiinnostuksesta alkoholijuomien maahantuontia ja jakelua kohtaan. Aihe on ajankohtainen, koska alkoholin kulutuksen määrää ja myydyimpiä tuoteryhmiä seurataan jatkuvasti. Lisäksi myönnettyjen alkoholijuomien tukkumyyntilupien määrä, joka sisältää oikeuden maahantuontiin elinkeinotarkoituksessa, on kasvussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista on alkoholijuomien maahantuonti, jakelutiet ja nykyiset haasteet Suomessa. Opinnäytetyössä käsitellään alkoholijuomien maahantuontia, jakelua ja markkinointia eri ohjeiden ja säännösten pohjalta sekä tuontitoimintaa yleisesti.
Empiirinen tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelemalla Fondberg Oy:n toimitusjohtajaa ja logistiikkakoordinaattoria. Haastattelu toteutettiin vierailulla yritykseen tammikuussa 2009. Haastattelu eteni teemoittain sisältäen teoriaosassa käsitellyt asiat. Haastattelun teemoiksi muodostuivat logistiikka, asiakkaat, myynti ja markkinointi, maahantuojan tehtävät sekä haasteet alalla. Haastattelun tarkoituksena oli valaista, millaista on käytännön työ alkoholijuomien maahantuonti-, jakelu- ja markkinointiyrityksessä sekä mitä erityistä huomioitavaa siihen liittyy.
Tutkimuksen tulosten perusteella alalla toimiminen vaatii muun muassa runsaasti tuotetuntemusta, markkinoiden hallintaa ja eettisten asioiden ymmärtämistä. Tuotteiden kuljetuksissa Suomeen on huomioitava kuljetusten kesto, viranomaisdokumentoinnit sekä tuotteiden aistinvaraisiin ominaisuuksiin vaikuttavat tekijät. Markkinointikeinojen ja käytettävien kanavien valinta vaatii tarkkaa harkintaa. Asiakassuhteiden hoitaminen ja oikeiden yhteistyökumppaneiden valinta on erityisen tärkeää. Haastavinta on kilpailijoista erottautuminen niin tuottajille, asiakkaille kuin kuluttajillekin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää alkoholijuomien maahantuontiyrityksen perustamista suunniteltaessa sekä hakeuduttaessa alan työtehtäviin. Fondberg Oy voi hyödyntää tuloksia työntekijöidensä perehdyttämisessä.
Empiirinen tutkimusaineisto hankittiin teemahaastattelemalla Fondberg Oy:n toimitusjohtajaa ja logistiikkakoordinaattoria. Haastattelu toteutettiin vierailulla yritykseen tammikuussa 2009. Haastattelu eteni teemoittain sisältäen teoriaosassa käsitellyt asiat. Haastattelun teemoiksi muodostuivat logistiikka, asiakkaat, myynti ja markkinointi, maahantuojan tehtävät sekä haasteet alalla. Haastattelun tarkoituksena oli valaista, millaista on käytännön työ alkoholijuomien maahantuonti-, jakelu- ja markkinointiyrityksessä sekä mitä erityistä huomioitavaa siihen liittyy.
Tutkimuksen tulosten perusteella alalla toimiminen vaatii muun muassa runsaasti tuotetuntemusta, markkinoiden hallintaa ja eettisten asioiden ymmärtämistä. Tuotteiden kuljetuksissa Suomeen on huomioitava kuljetusten kesto, viranomaisdokumentoinnit sekä tuotteiden aistinvaraisiin ominaisuuksiin vaikuttavat tekijät. Markkinointikeinojen ja käytettävien kanavien valinta vaatii tarkkaa harkintaa. Asiakassuhteiden hoitaminen ja oikeiden yhteistyökumppaneiden valinta on erityisen tärkeää. Haastavinta on kilpailijoista erottautuminen niin tuottajille, asiakkaille kuin kuluttajillekin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää alkoholijuomien maahantuontiyrityksen perustamista suunniteltaessa sekä hakeuduttaessa alan työtehtäviin. Fondberg Oy voi hyödyntää tuloksia työntekijöidensä perehdyttämisessä.