Kahvi palvelutuotteena kahvilan asiakkaiden kokemana
Lintunen, Heini (2009)
Lintunen, Heini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903091639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903091639
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyölle syntyi omasta kiinnostuksesta ja rakkaudesta kahviin. Taustalla on myös työkokemukseni kahvin parissa. Teoriaosiossa kuvataan kahvia tuotteena ja palvelutuotteena. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittä, miten kahvilan asiakkaat kokevat kahvin palvelutuotteena. Suomi on kahvin kulutuksen kärkimaita, kuitenkin kahvilakulttuuri on Suomessa vieläkin varsin kehittymätöntä.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen. Kyselylomakkeen laadinnan pohjana käytettiin Ylikosken Palvelutuotteen eri kerrokset kuviota. Kuvion pohjalta laadittiin kyselylomake epäsuoraa lauseentäydennystekniikkaa käyttäen. Aineisto kerättiin syksyllä 2008 Lohjalla Konditoria St Honoréssa ja Lohjan torikahvilassa asiakkaille jaettavalla lomakkeella. Lomakkeita jaettiin yhteensä 50 ja vastauksia saatiin 44, joista 34 Konditoria St Honorésta ja 10 Torikahvilasta.
Vastaukset olivat kaiken kaikkiaan hyvin samankaltaisia paikkaan, ikäryhmään tai sukupuoleen katsomatta. Kahvi on palvelutuote, ydintuote, jonka ympärille on muodostunut avustavia palveluja sekä tukipalveluja. Tuloksista selvisi, että kahvia pidettiin tärkeänä, joskaan ei kaikissa tapauksissa ratkaisevana kahvilaa valittaessa. Saatujen tulosten perusteella voidaan myös sanoa, että kahvin ohella sijainti, seura sekä aikaisemmat myönteiset kokemukset vaikuttavat vahvasti kahvilan valintaan.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hyväksi myöhemmin samaa aihetta tutkittaessa. Tuloksia voi hyödyntää myös uuden kahvilan perustamista suunniteltaessa.
Opinnäytetyön tutkimus oli kvalitatiivinen. Kyselylomakkeen laadinnan pohjana käytettiin Ylikosken Palvelutuotteen eri kerrokset kuviota. Kuvion pohjalta laadittiin kyselylomake epäsuoraa lauseentäydennystekniikkaa käyttäen. Aineisto kerättiin syksyllä 2008 Lohjalla Konditoria St Honoréssa ja Lohjan torikahvilassa asiakkaille jaettavalla lomakkeella. Lomakkeita jaettiin yhteensä 50 ja vastauksia saatiin 44, joista 34 Konditoria St Honorésta ja 10 Torikahvilasta.
Vastaukset olivat kaiken kaikkiaan hyvin samankaltaisia paikkaan, ikäryhmään tai sukupuoleen katsomatta. Kahvi on palvelutuote, ydintuote, jonka ympärille on muodostunut avustavia palveluja sekä tukipalveluja. Tuloksista selvisi, että kahvia pidettiin tärkeänä, joskaan ei kaikissa tapauksissa ratkaisevana kahvilaa valittaessa. Saatujen tulosten perusteella voidaan myös sanoa, että kahvin ohella sijainti, seura sekä aikaisemmat myönteiset kokemukset vaikuttavat vahvasti kahvilan valintaan.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää hyväksi myöhemmin samaa aihetta tutkittaessa. Tuloksia voi hyödyntää myös uuden kahvilan perustamista suunniteltaessa.