OPISKELIJOIDEN NÄKÖKULMIA VERKKO-OPISKELUSTA : Sosionomiopiskelijat osana verkkotutkinnon kehittämistyötä
Vaattovaara, Aapo; Koskiniemi, Saana (2019)
Vaattovaara, Aapo
Koskiniemi, Saana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216706
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli opiskelijoiden osallistaminen verkkotutkinnon kehittämistyöhön. Kvantitatiivisen tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, kuinka sosiaalialaa opiskellaan verkossa, ja toteutuuko verkkotutkinnossa tarvittavat edellytykset opiskelijoiden vuorovaikutustaitojen kehittymiseen, ja yhteisölliseen oppimiseen opiskelijoiden oman näkemyksen mukaan.
Määrällinen tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Turun ammattikorkeakoulun sosionomin verkkotutkinto-opiskelijoille, ja sitä täydennettiin Lahden ammattikorkeakoulun monimuotototeutuksen sosionomiopiskelijoille suunnatulla fokusryhmähaastattelulla. Verkkokyselyn ja haastattelun avulla selvitimme opiskelijoiden kokemuksia verkko-opinnoista, yhteisöllisyydestä sekä teknologian toimivuudesta ja teknologiaosaamisesta.
Tutkimuksemme tukena tarkastelimme teoriassa ammattikorkeakoulujen verkko-opiskelua, verkossa oppimista ja opettamista, verkkovuorovaikutusta, verkko-ohjausta sekä digitaalisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteitä.
Tutkimuksen tulokset kertoivat opiskelijoiden suosittelevan verkkotutkintoa, mutta painottavan opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja vastuuta omasta oppimisestaan. Positiivisiksi asioiksi he nostivat verkko-opintojen joustavuuden ja mahdollisuuden työskennellä ajasta ja paikasta riippumatta. Kehittämiskohteina he mainitsevat opettajien valmiudesta työskennellä verkossa ja siitä, että eri kurssien työläimmät vaiheet osuivat samaan aikaan.
Tutkimuksemme tuloksia ja opiskelijoiden kehittämisideoita on hyödynnetty Lahden ja Saimaan ammattikorkeakoulujen verkkotutkintoa ja opetussuunnitelmaa kehittävässä tiimissä.
Määrällinen tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Turun ammattikorkeakoulun sosionomin verkkotutkinto-opiskelijoille, ja sitä täydennettiin Lahden ammattikorkeakoulun monimuotototeutuksen sosionomiopiskelijoille suunnatulla fokusryhmähaastattelulla. Verkkokyselyn ja haastattelun avulla selvitimme opiskelijoiden kokemuksia verkko-opinnoista, yhteisöllisyydestä sekä teknologian toimivuudesta ja teknologiaosaamisesta.
Tutkimuksemme tukena tarkastelimme teoriassa ammattikorkeakoulujen verkko-opiskelua, verkossa oppimista ja opettamista, verkkovuorovaikutusta, verkko-ohjausta sekä digitaalisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteitä.
Tutkimuksen tulokset kertoivat opiskelijoiden suosittelevan verkkotutkintoa, mutta painottavan opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja vastuuta omasta oppimisestaan. Positiivisiksi asioiksi he nostivat verkko-opintojen joustavuuden ja mahdollisuuden työskennellä ajasta ja paikasta riippumatta. Kehittämiskohteina he mainitsevat opettajien valmiudesta työskennellä verkossa ja siitä, että eri kurssien työläimmät vaiheet osuivat samaan aikaan.
Tutkimuksemme tuloksia ja opiskelijoiden kehittämisideoita on hyödynnetty Lahden ja Saimaan ammattikorkeakoulujen verkkotutkintoa ja opetussuunnitelmaa kehittävässä tiimissä.