Näkymätön sateenkaari : Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijoiden tiedot seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä sekä sateenkaariperheistä ja ammattikorkeakoulu tiedon jakajana
Laine, Minna (2009)
Laine, Minna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903161702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903161702
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutetun tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mitä Satakunnan ammattikorkeakoulusta sosionomiksi (AMK) valmistuvat tietävät seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä sekä sateenkaariperheistä, ja näiden huomioimisesta sosiaalipalvelujärjestelmässä. Lisäksi haluttiin selvittää, miten opiskelijat arvioivat omat tietonsa, sekä ovatko opiskelijoiden tiedot ja arviot omista tiedoistaan ristiriidassa keskenään. Myös Satakunnan ammattikorkeakoulun merkitys edellä mainittuja vähemmistöjä koskevana tiedon jakajan haluttiin kartoittaa.
Aiheeseen päädyttiin, koska tutkimusten perusteella sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla ei ole riittäviä valmiuksia kohdata seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen sekä sateenkaariperheiden edustajia. Aihe oli myös ajankohtainen, sillä Sosiaali- ja terveysministeriön seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen toimintaohjelma vuosille 2007-2011 oli asettanut lisävaatimuksia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille muun muassa opinnäytetyön aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyö oli tutkimusmenetelmältään laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin kontrolloidusti kyselylomakkeen avulla 22 Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysala Porin yksikössä vuonna 2006 aloittaneelta sosionomi (AMK) –opiskelijalta. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sekä laadullista että määrällistä analyysia.
Tutkimuksen mukaan seksuaalivähemmistöt tunnettiin melko hyvin, mutta tiedot sukupuolivähemmistöistä olivat heikot ja jäsentymättömät. Myös sateenkaariperheet tunnettiin hajanaisesti ja osittain riittämättömästi. Asiakastilanteisiin liittyvien tietojen todettiin olevan teoriassa hyvät, mutta ne olivat riippuvaisia asiakkaan vähemmistöaseman esille tulemisesta. Opiskelijoiden todettiin arvioineen omat tietonsa melko yhdenmukaisesti esille tuomiensa tietojen kanssa.
Tutkimuksen mukaan Satakunnan ammattikorkeakoulun merkitys seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä ja sateenkaariperheitä koskevana tiedonjakajana koettiin vähäisenä. Tulosten mukaan aihetta pidettiin kuitenkin tärkeänä, ja valtaosa vastaajista kokikin, ettei aihetta käsitellä ja huomioida opetuksessa tarpeeksi.
Aiheeseen päädyttiin, koska tutkimusten perusteella sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla ei ole riittäviä valmiuksia kohdata seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen sekä sateenkaariperheiden edustajia. Aihe oli myös ajankohtainen, sillä Sosiaali- ja terveysministeriön seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen toimintaohjelma vuosille 2007-2011 oli asettanut lisävaatimuksia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille muun muassa opinnäytetyön aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyö oli tutkimusmenetelmältään laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin kontrolloidusti kyselylomakkeen avulla 22 Satakunnan ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysala Porin yksikössä vuonna 2006 aloittaneelta sosionomi (AMK) –opiskelijalta. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sekä laadullista että määrällistä analyysia.
Tutkimuksen mukaan seksuaalivähemmistöt tunnettiin melko hyvin, mutta tiedot sukupuolivähemmistöistä olivat heikot ja jäsentymättömät. Myös sateenkaariperheet tunnettiin hajanaisesti ja osittain riittämättömästi. Asiakastilanteisiin liittyvien tietojen todettiin olevan teoriassa hyvät, mutta ne olivat riippuvaisia asiakkaan vähemmistöaseman esille tulemisesta. Opiskelijoiden todettiin arvioineen omat tietonsa melko yhdenmukaisesti esille tuomiensa tietojen kanssa.
Tutkimuksen mukaan Satakunnan ammattikorkeakoulun merkitys seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjä ja sateenkaariperheitä koskevana tiedonjakajana koettiin vähäisenä. Tulosten mukaan aihetta pidettiin kuitenkin tärkeänä, ja valtaosa vastaajista kokikin, ettei aihetta käsitellä ja huomioida opetuksessa tarpeeksi.