Globaalien suunnitteluaikataulujen kehitys ja harmonisointi - Case Valmet Oyj
Hämäläinen, Jiri (2019)
Hämäläinen, Jiri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316718
Tiivistelmä
Jatkuva muutos yrityksen toimintaympäristössä, esimerkiksi globalisaation, muuttuvien tieto- ja toiminnanohjausjärjestelmien sekä prosessien osalta aiheuttaa muutostarpeita ja uusia vaatimuksia myös toimitusprojektien aikataulutukseen. Tämä oli huomattu myös Val-metilla, joka toimi opinnäytetyön toimeksiantajana.
Työn tavoitteena oli yhdistää erilliset Suomen ja Kiinan suunnitteluaikataulut yhdeksi aika-tauluksi ja yhtenäistää tapaa tehdä aikatauluja eri toimintojen välillä Paperit liiketoiminta-linjassa. Lisäksi suunnitteluaikatauluja haluttiin kehittää niin, että ne tukevat paremmin uutta toiminnanohjausjärjestelmä ja tarjoavat mahdollisuuden hyödyntää aikatauluja te-hokkaammin projektin- ja projektiportfolionhallinnassa.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, tutkimustapana oli tapaustutkimus. Yrityk-sessä työskenteleviä henkilöitä haastateltiin, teetettiin kyselyitä ja havainnoitiin organisaa-tion toimintaa eri tilanteissa. Tutkimusaineistoa kerättiin myös alan kirjallisuudesta. Tutki-mustehtävänä oli löytää ne menetelmät, joilla suunnittelun aikataulutuksessa olevia puut-teita saadaan parannettua ja aikataulutuskonseptia kehitettyä.
Työn tuloksena saatiin testattu ja toimivaksi todettu suunnitteluaikataulun mallipohja yh-delle tuotteelle. Toiselle tuotteelle saatiin alustava versio aikataulun mallipohjasta. Lisäksi aikataulutusprosessia saatiin kuvattua ja aikataulutukseen liittyvää ohjeistoa päivitettyä. Lisäksi suunnitelmat jatkotoimenpiteistä saatiin tehtyä.
Työn tulokset antavat hyvän lähtökohdan, kun yrityksen suunnitteluaikatauluja kehittää moniulotteisessa liiketoimintaympäristössä. Continuous changes in a company’s operational environment for example globalization, changes in the IT and ERP systems as well as in the processes cause the need to change also the scheduling of delivery projects. This was also noticed in Valmet corporation which was the assignor of the thesis.
The objective of the study was to combine the separate schedules in Finland and China into one schedule and harmonize the way that schedules are made by different functions in the Paper business line. In addition, they wanted to develop engineering schedules so that they support the way to operate with the new ERP system and in such way that the schedules can be utilized better in project management and project portfolio manage-ment.
The thesis was a qualitative study and case study was selected as a research method. Em-ployees of the company were interviewed, questionnaires were made, and operation of the company was observed in different situations. Material was also obtained through studying literature in the field of project management. The aim of the study was to find methods to improve engineering scheduling and the scheduling concept in the company.
As a result, a new schedule template was created for a specific product. It was piloted and used in a delivery project. A draft version of an engineering schedule template for another item was developed. In addition, a scheduling process map was created, and instructions related to scheduling were updated. Also plans for further measures were established.
The results will give a good example and starting point for developing engineering sche-dules in a multidimensional business environment.
Työn tavoitteena oli yhdistää erilliset Suomen ja Kiinan suunnitteluaikataulut yhdeksi aika-tauluksi ja yhtenäistää tapaa tehdä aikatauluja eri toimintojen välillä Paperit liiketoiminta-linjassa. Lisäksi suunnitteluaikatauluja haluttiin kehittää niin, että ne tukevat paremmin uutta toiminnanohjausjärjestelmä ja tarjoavat mahdollisuuden hyödyntää aikatauluja te-hokkaammin projektin- ja projektiportfolionhallinnassa.
Työ toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, tutkimustapana oli tapaustutkimus. Yrityk-sessä työskenteleviä henkilöitä haastateltiin, teetettiin kyselyitä ja havainnoitiin organisaa-tion toimintaa eri tilanteissa. Tutkimusaineistoa kerättiin myös alan kirjallisuudesta. Tutki-mustehtävänä oli löytää ne menetelmät, joilla suunnittelun aikataulutuksessa olevia puut-teita saadaan parannettua ja aikataulutuskonseptia kehitettyä.
Työn tuloksena saatiin testattu ja toimivaksi todettu suunnitteluaikataulun mallipohja yh-delle tuotteelle. Toiselle tuotteelle saatiin alustava versio aikataulun mallipohjasta. Lisäksi aikataulutusprosessia saatiin kuvattua ja aikataulutukseen liittyvää ohjeistoa päivitettyä. Lisäksi suunnitelmat jatkotoimenpiteistä saatiin tehtyä.
Työn tulokset antavat hyvän lähtökohdan, kun yrityksen suunnitteluaikatauluja kehittää moniulotteisessa liiketoimintaympäristössä.
The objective of the study was to combine the separate schedules in Finland and China into one schedule and harmonize the way that schedules are made by different functions in the Paper business line. In addition, they wanted to develop engineering schedules so that they support the way to operate with the new ERP system and in such way that the schedules can be utilized better in project management and project portfolio manage-ment.
The thesis was a qualitative study and case study was selected as a research method. Em-ployees of the company were interviewed, questionnaires were made, and operation of the company was observed in different situations. Material was also obtained through studying literature in the field of project management. The aim of the study was to find methods to improve engineering scheduling and the scheduling concept in the company.
As a result, a new schedule template was created for a specific product. It was piloted and used in a delivery project. A draft version of an engineering schedule template for another item was developed. In addition, a scheduling process map was created, and instructions related to scheduling were updated. Also plans for further measures were established.
The results will give a good example and starting point for developing engineering sche-dules in a multidimensional business environment.