Sataman ponttonilaiturin ramppiperustus
Qvick, Tomi (2019)
Qvick, Tomi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316840
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella työn toimeksiantajalle NRC Arcus Oy:lle eurokoodien mukainen ponttonilaiturin ramppiperustus. Kohdesatama, johon laituri suunniteltiin, sijaitsee Ruotsissa, joten käytössä olivat Ruotsin kansalliset liitteet. Tämä työ käsittelee eurokoodeja, maiden kansallisten liitteiden eroavaisuuksia, rakenteiden kestävyyksien suunnittelua, mitoitusta ja kuormia eurokoodeihin perustuen.
Työn alussa käsitellään vesirakentamista yleisellä tasolla ja satamarakentamisessa tyypillisimmin käytettyjä rakenneratkaisuja. Teoriaosuudessa käydään läpi rakennesuunnittelussa käytettäviä kantavia rakenteita koskevia määräyksiä ja suunnitteluohjeita. Teoriaosuus sisältää myös kuormien ja kuormitusyhdistelmien tarkastelua, rakenteille kohdistuvia rasituksia sekä rakenneosien kestävyyksien ja rajatilojen tarkastelua. Kestävyyksiä ja ympäristöolosuhteiden vaikutuksia käsitellään erityisesti satamarakentamisessa yleisimmin käytettyjen materiaalien osalta.
Työn konkreettisena tuloksena saatiin ramppiperustuksen suunnitelmat ja kestävyyslaskelmat. Valmiita suunnitelmia ovat muun muassa raudoitusten detaljipiirustukset sekä yleis-, mitta- ja leikkauspiirustukset. Tärkeimmät konkreettiset tulokset ovat esitettyinä liitteissä. Ramppiperustuksen on määrä valmistua vuoden 2019 aikana kohdesatamaan. The goal of this thesis was to design a pontoon quay ramp foundation for the commisioner of the thesis, NRC Arcus Oy. This quay is in a port that is located in Sweden. For this reason Sweden’s National Annexes were used. This thesis reviews Eurocodes, differences in the National Annexes between Finland and Sweden, design of structural resistance, design situations and actions based on Eurocodes.
The beginning of this thesis reviews the basics of civil engineering and most typically used structural forms and designs. The theoretical part reviews regulations and design instructions for load-bearing structures. The theoretical part also includes imposing loads and sets of loads, conditions of structures and resistance and limit states of structural members. Especially resistance and environmental conditions are reviewed for the most commonly used materials of civil engineering.
The result of this thesis was designs and resistance calculations for a ramp foundation. The final blueprints were e.g. detailed layouts for reinforcement, a floor plan as well as dimensional and sectional drawings. The most important outcomes are presented in the appendices. The ramp foundation is due to be built in 2019.
Työn alussa käsitellään vesirakentamista yleisellä tasolla ja satamarakentamisessa tyypillisimmin käytettyjä rakenneratkaisuja. Teoriaosuudessa käydään läpi rakennesuunnittelussa käytettäviä kantavia rakenteita koskevia määräyksiä ja suunnitteluohjeita. Teoriaosuus sisältää myös kuormien ja kuormitusyhdistelmien tarkastelua, rakenteille kohdistuvia rasituksia sekä rakenneosien kestävyyksien ja rajatilojen tarkastelua. Kestävyyksiä ja ympäristöolosuhteiden vaikutuksia käsitellään erityisesti satamarakentamisessa yleisimmin käytettyjen materiaalien osalta.
Työn konkreettisena tuloksena saatiin ramppiperustuksen suunnitelmat ja kestävyyslaskelmat. Valmiita suunnitelmia ovat muun muassa raudoitusten detaljipiirustukset sekä yleis-, mitta- ja leikkauspiirustukset. Tärkeimmät konkreettiset tulokset ovat esitettyinä liitteissä. Ramppiperustuksen on määrä valmistua vuoden 2019 aikana kohdesatamaan.
The beginning of this thesis reviews the basics of civil engineering and most typically used structural forms and designs. The theoretical part reviews regulations and design instructions for load-bearing structures. The theoretical part also includes imposing loads and sets of loads, conditions of structures and resistance and limit states of structural members. Especially resistance and environmental conditions are reviewed for the most commonly used materials of civil engineering.
The result of this thesis was designs and resistance calculations for a ramp foundation. The final blueprints were e.g. detailed layouts for reinforcement, a floor plan as well as dimensional and sectional drawings. The most important outcomes are presented in the appendices. The ramp foundation is due to be built in 2019.