E-urheilu urheiluorganisaatioiden toiminnassa : miksi ja miten urheiluorganisaatiot ovat lähteneet mukaan elektroniseen urheiluun?
Koskinen, Tommi (2019)
Koskinen, Tommi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316805
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi ja miten urheiluorganisaatiot ovat lähteneet mukaan elektroniseen urheiluun, eli e-urheiluun. E-urheilu on kasvanut 2010-luvulla räjähdysmäisesti, josta erilaiset tahot ovat halunneet ilmiön kasvaessa saada siivunsa. Tässä opinnäytetyössä esitetään, mitkä tekijät ovat houkutelleet urheiluorganisaatiot mukaan e-urheilubisnekseen ja mitkä ovat ne tavat, joilla toimintaan on lähdetty.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn toteutuksessa käytettiin jo olemassa olevaa kirjoitettua tutkimustietoa ja haastateltiin kuutta suomalaista urheiluorganisaatioita, jotka ovat lähteneet e-urheilu toimintaan mukaan. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina, joissa keskityttiin erityisesti seurojen motiiveihin, toimintatapoihin ja tavoitteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimmäksi syyksi urheiluorganisaatioilla e-urheiluun lähtemiseksi on ollut uusien kohderyhmien tavoittaminen, etenkin nuoremman sukupolven. E-urheilun kasvun myötä urheiluorganisaatiot ovat halunneet myös olla ajan hengessä mukana ja myös olla mukana vaikuttamassa e-urheilun tietoisuuden kasvuun. Organisaatioissa lisäksi tiedostetaan, että opittavaa on ja e-urheilu nähdään pitkäkestoisena projektina. The purpose of this thesis was to find out why and how sports organizations have been involved in electronic sports, ie esports. Esports has exploded in the 2010s, with the desire of different parties to grow as the phenomenon grows. This thesis shows which factors have attracted sports organizations to participate in esports business and what are the ways to get it started.
The research was carried out as a qualitative study. Existing written research data was used in the implementation of the work and six Finnish sports organizations that have been involved in esports activities were interviewed. Interviews were conducted as telephone interviews focusing on club motives, practices and goals.
The study revealed that one of the most important reason for sports organizations to start esports has been reaching new target groups, especially the younger generation. With the growth of esports, sports organizations have also wanted to be involved in the spirit of time and to contribute to the growth of esports awareness. Organizations are also aware of the need to learn and see esports as a long-term project.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Työn toteutuksessa käytettiin jo olemassa olevaa kirjoitettua tutkimustietoa ja haastateltiin kuutta suomalaista urheiluorganisaatioita, jotka ovat lähteneet e-urheilu toimintaan mukaan. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina, joissa keskityttiin erityisesti seurojen motiiveihin, toimintatapoihin ja tavoitteisiin.
Tutkimuksessa selvisi, että tärkeimmäksi syyksi urheiluorganisaatioilla e-urheiluun lähtemiseksi on ollut uusien kohderyhmien tavoittaminen, etenkin nuoremman sukupolven. E-urheilun kasvun myötä urheiluorganisaatiot ovat halunneet myös olla ajan hengessä mukana ja myös olla mukana vaikuttamassa e-urheilun tietoisuuden kasvuun. Organisaatioissa lisäksi tiedostetaan, että opittavaa on ja e-urheilu nähdään pitkäkestoisena projektina.
The research was carried out as a qualitative study. Existing written research data was used in the implementation of the work and six Finnish sports organizations that have been involved in esports activities were interviewed. Interviews were conducted as telephone interviews focusing on club motives, practices and goals.
The study revealed that one of the most important reason for sports organizations to start esports has been reaching new target groups, especially the younger generation. With the growth of esports, sports organizations have also wanted to be involved in the spirit of time and to contribute to the growth of esports awareness. Organizations are also aware of the need to learn and see esports as a long-term project.