Satuhieronta kirjastossa
Keränen, Nina; Kukkala, Eevamaija (2019)
Keränen, Nina
Kukkala, Eevamaija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316715
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus on selvittää, soveltuuko satuhieronta kirjaston palveluksi. Tämän opinnäytetyön tekijät ovat käyneet satuhierontakoulutuksissa, toinen on satuhierontaosaaja ja toinen satuhierontaohjaaja. Opinnäytetyön idea syntyi lähtökohdasta, miten yhdistää kirjastotyö ja satuhieronta. Työn toimeksiantaja on Tyrnävän kirjasto, missä tämän toiminnallisen opinnäytetyön kolme satuhierontatuokiota pidettiin. Toimeksiantaja voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia oman toimintansa kehittämiseen ja toisaalta koko suomalainen kirjastokenttä voi hyötyä tämän opinnäytteen tuloksista.
Opinnäytetyömme viitekehys muodostuu satuhieronnan periaatteista ja vaikutuksista, suomalaisesta kosketuskulttuurista, tapahtuman järjestämisestä ja ryhmän ohjaamisen teoriasta. Tämän opinnäytteen tutkimusmenetelmät ovat kvalitatiivisia eli laadullisia. Tutkimusaineisto koostuu kirjastovirkailijan teemahaastattelusta, satuhierontatuokioihin maaliskuussa 2019 osallistuneiden vanhempien lomakehaastattelusta sekä lasten tuntemusten selvittämisestä satuhierontatuokioiden jälkeen Mahti-tunnekorttien avulla.
Kirjastovirkailijan ja lasten vanhempien teemahaastattelut tukevat sitä ajatusta, että satuhierontaa kannattaa tarjota kirjaston palveluna. Satuhierontaa kannattaa tarjota ensisijaisesti perheille, päiväkodeille ja perhepäivähoitajille. Tärkeä tekijä on, että lapsella on mukanaan tuttu ja luotettava aikuinen satuhieronnassa. Satuhieronnalla on selkeitä hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Kirjasto voi satuhierontaa tarjoamalla vaikuttaa positiivisesti lapsen ja aikuisen väliseen suhteeseen sekä tarjota heille uusia keinoja selvitä arjen tuomista haasteista.
Opinnäytetyömme viitekehys muodostuu satuhieronnan periaatteista ja vaikutuksista, suomalaisesta kosketuskulttuurista, tapahtuman järjestämisestä ja ryhmän ohjaamisen teoriasta. Tämän opinnäytteen tutkimusmenetelmät ovat kvalitatiivisia eli laadullisia. Tutkimusaineisto koostuu kirjastovirkailijan teemahaastattelusta, satuhierontatuokioihin maaliskuussa 2019 osallistuneiden vanhempien lomakehaastattelusta sekä lasten tuntemusten selvittämisestä satuhierontatuokioiden jälkeen Mahti-tunnekorttien avulla.
Kirjastovirkailijan ja lasten vanhempien teemahaastattelut tukevat sitä ajatusta, että satuhierontaa kannattaa tarjota kirjaston palveluna. Satuhierontaa kannattaa tarjota ensisijaisesti perheille, päiväkodeille ja perhepäivähoitajille. Tärkeä tekijä on, että lapsella on mukanaan tuttu ja luotettava aikuinen satuhieronnassa. Satuhieronnalla on selkeitä hyvinvointia edistäviä vaikutuksia. Kirjasto voi satuhierontaa tarjoamalla vaikuttaa positiivisesti lapsen ja aikuisen väliseen suhteeseen sekä tarjota heille uusia keinoja selvitä arjen tuomista haasteista.