Ruokapalvelujen palvelukuvauksen mallintaminen julkisissa hankinnoissa - Case Helsingin kaupungin Madetojan vanhusten palvelutalo
Marttinen, Paula (2009)
Marttinen, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902281548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902281548
Tiivistelmä
Kuntasektori hankkii ja tulee tulevaisuudessa hankkimaan hyvinvointipalveluja enenevässä määrin ostopalveluina, jotka on kilpailutettava EU:n asettamien ehtojen edellyttämällä tavalla. Kilpailutuksen ja sitä kautta hankintojen onnistumisen edellytyksenä on, että kunnissa hallitaan kilpailuttaminen lain vaatimalla tavalla. Palvelun tilaajan on kyettävä asettamaan omat ehtonsa palvelun tuottajalle selkeinä sekä laadun että toimitusvarmuuden suhteen. Palvelukuvauksen merkitys muodostuu erittäin tärkeäksi käytännön työvälineeksi kilpailutettaessa uusia ja jo aiemmin kilpailutettuja kohteita ja samalla myös apuvälineeksi palvelun toteutumisen seuraamisessa. Palveluntarjoajien tulee ymmärtää palvelukokonaisuus samalla tavalla kuin ostajan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä malli palvelukuvauksesta ruokapalvelun kilpailuttamista varten vanhusten palvelutalossa. Tutkimusongelmana oli selvittää ruokapalvelun hankintaprosessi ja palvelukuvauksessa tarvittavat kriteerit.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu hankintalainsäädäntöön, Helsingin kaupungin omiin hankintaohjeisiin, kuntaliiton materiaaliin ja alan kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kaksivaiheisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Ensin haastateltiin marraskuussa 2008 hankinnan asiantuntijana Helsingin kaupungin sosiaaliviraston hankintapäällikköä hankintaprosessin selvittämiseksi. Toisessa vaiheessa haastateltiin tammikuussa 2009 Helsingin kaupungin Madetojan vanhusten palvelutalon johtajaa sekä palvelutalon ravintolapäällikköä. Toisen vaiheen haastattelujen tavoitteena oli kerätä aineistoa ruokapalvelun palvelukuvauksen mallintamisen pohjaksi.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta; varsinaisesta opinnäytetyöraportista sekä liitteenä olevasta vanhusten palvelutalon ruokapalvelun palvelukuvausmallista. Opinnäytetyön tarkoituksena on palvella jatkossa palvelukuvausten laatimisen apuvälineenä kilpailutettaessa vanhusten ruokapalveluja.
Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla kilpailutettujen ruokapalveluiden laatu ja kehittää siihen seurannan välineitä ja menetelmiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä malli palvelukuvauksesta ruokapalvelun kilpailuttamista varten vanhusten palvelutalossa. Tutkimusongelmana oli selvittää ruokapalvelun hankintaprosessi ja palvelukuvauksessa tarvittavat kriteerit.
Opinnäytetyön viitekehys perustuu hankintalainsäädäntöön, Helsingin kaupungin omiin hankintaohjeisiin, kuntaliiton materiaaliin ja alan kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin kaksivaiheisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Ensin haastateltiin marraskuussa 2008 hankinnan asiantuntijana Helsingin kaupungin sosiaaliviraston hankintapäällikköä hankintaprosessin selvittämiseksi. Toisessa vaiheessa haastateltiin tammikuussa 2009 Helsingin kaupungin Madetojan vanhusten palvelutalon johtajaa sekä palvelutalon ravintolapäällikköä. Toisen vaiheen haastattelujen tavoitteena oli kerätä aineistoa ruokapalvelun palvelukuvauksen mallintamisen pohjaksi.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta; varsinaisesta opinnäytetyöraportista sekä liitteenä olevasta vanhusten palvelutalon ruokapalvelun palvelukuvausmallista. Opinnäytetyön tarkoituksena on palvella jatkossa palvelukuvausten laatimisen apuvälineenä kilpailutettaessa vanhusten ruokapalveluja.
Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla kilpailutettujen ruokapalveluiden laatu ja kehittää siihen seurannan välineitä ja menetelmiä.