Den svenskspråkiga grundskolan i Grankulla – en fysiskt tillgänglig skolmiljö för alla elever ?
Smeds, Sabine (2010)
Smeds, Sabine
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016427
Tiivistelmä
Detta examensarbete är gjort i samarbete med den svenskspråkiga grundskolan i Grankulla, Granhultsskolan. Studiens syfte är att kartlägga den fysiska miljöns tillgänglighet för elever med funktionshinder. Ett återkommande begrepp i studien är delaktighet, vilket även är grunden för den teoretiska referensramen.
Observation har använts som metod för denna undersökning.Resultatet är sammanställt med hjälp av projektet Helsinki Kaikilles skolguide och dess rekommendationer.
Studiens frågeställningar är följande: Finns det hinder i skolgårdens fysiska miljö? Finns det hinder i skolbyggnadens fysiska miljö (inomhus)? Hur kan man åtgärda de problem som möjligtvis förekommer i den fysiska miljöns tillgänglighet, både på skol-gården samt inomhus?
Studiens resultat visar att det finns hinder i den fysiska miljöns tillgänglighet både vad gäller skolgården samt inomhus. Vissa av hindren kräver mera ansträngning (läs renovering) än andra för att göra miljön mer tillgänglig. Dock finns det även små förändringar som är lättare att förverkliga. Skolbyggandens samt skolgårdens fysiska miljö är relativt tillgängliga med tanke på elever med funktionshinder och deras möjlighet att vara delaktiga i skolaktiviteterna. This thesis is a collaboration with the swedish speaking primary school in Grankulla,
Granhultsskolan. The aim of this study is to describe the schools physical environment and
its accessibility for pupils with physical disabilities. A recurrent theme in this study is participation.
This is also the main point in this study’s frame of reference. This in an observational
study where the project Helsinki Kaikille school guide and its recommendations is
the main base.
The questions in this study are: Are there barriers in the physical environment regarding the
schoolyard? Are there barriers in the physical environment regarding the school building?
If there are barriers in the physical environment regarding both the schoolyard and the
school building, how can these be eliminated?
The result of this study shows that there are some barriers in the physical environment both
in the schoolyard and inside the school building. Some of these barriers need more renovation
than others. There are also some transformations that are not that hard to carry through.
All in all the school building and the schoolyard have relatively good accessibility for the
students with physical disabilities in order for them to participate in school activities.
Observation har använts som metod för denna undersökning.Resultatet är sammanställt med hjälp av projektet Helsinki Kaikilles skolguide och dess rekommendationer.
Studiens frågeställningar är följande: Finns det hinder i skolgårdens fysiska miljö? Finns det hinder i skolbyggnadens fysiska miljö (inomhus)? Hur kan man åtgärda de problem som möjligtvis förekommer i den fysiska miljöns tillgänglighet, både på skol-gården samt inomhus?
Studiens resultat visar att det finns hinder i den fysiska miljöns tillgänglighet både vad gäller skolgården samt inomhus. Vissa av hindren kräver mera ansträngning (läs renovering) än andra för att göra miljön mer tillgänglig. Dock finns det även små förändringar som är lättare att förverkliga. Skolbyggandens samt skolgårdens fysiska miljö är relativt tillgängliga med tanke på elever med funktionshinder och deras möjlighet att vara delaktiga i skolaktiviteterna.
Granhultsskolan. The aim of this study is to describe the schools physical environment and
its accessibility for pupils with physical disabilities. A recurrent theme in this study is participation.
This is also the main point in this study’s frame of reference. This in an observational
study where the project Helsinki Kaikille school guide and its recommendations is
the main base.
The questions in this study are: Are there barriers in the physical environment regarding the
schoolyard? Are there barriers in the physical environment regarding the school building?
If there are barriers in the physical environment regarding both the schoolyard and the
school building, how can these be eliminated?
The result of this study shows that there are some barriers in the physical environment both
in the schoolyard and inside the school building. Some of these barriers need more renovation
than others. There are also some transformations that are not that hard to carry through.
All in all the school building and the schoolyard have relatively good accessibility for the
students with physical disabilities in order for them to participate in school activities.