5–6-vuotiaiden lasten kiusaamiskokemukset päiväkodissa
Sandvik, Emilia; Ikola, Noora (2010)
Sandvik, Emilia
Ikola, Noora
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615827
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 5–6-vuotiaiden lasten kiusaamiskokemuksia päiväkodissa lasten, vanhempien ja työntekijöiden näkökulmasta. Lisäksi haluttiin selvittää, miten kiusaamistilanteisiin puututaan päiväkodissa, minkälainen mieli lapsille jäi kiusaamistilanteisiin puuttumisesta ja ovatko vanhemmat tyytyväisiä työntekijöiden tapoihin puuttua kiusaamiseen. Tutkimuksessa selvitettiin myös eri osapuolten näkemyksiä siitä, miksi kiusaamista tapahtuu ja miten sitä voitaisiin vähentää. Lopuksi vertailtiin kaikkien osapuolten vastauksia keskenään ja tutkittiin, onko niissä yhtäläisyyksiä tai eroja.
Opinnäytetyö tehtiin teoreettisen viitekehyksen sekä lapsille, vanhemmille ja työntekijöille suunnatun kyselyn pohjalta. Tutkimus suoritettiin kahdessa vaasalaisessa päiväkodissa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomakkeita ja haastattelua. Tutkimus oli kvalitatiivinen kysely, jossa käytettiin apuna kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 35 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että kiusaamista todella tapahtuu jo päiväkodissa. Kiusaamista on toisinaan kuitenkin vaikea erottaa lasten kehitykseen kuuluvista riita- ja konfliktitilanteista. Kiusaamiseen puututaan päiväkodeissa aktiivisesti ja puuttumistapoihin ollaan pääosin tyytyväisiä. Kuitenkin suurelle osalle lapsista jää vielä kiusaamistilanteeseen puuttumisen jälkeenkin paha, vihainen tai vaihteleva mieli. Kiusaamisen vähentämisessä tärkeimmäksi tekijäksi nousivat päiväkodin työntekijät.
Opinnäytetyö tehtiin teoreettisen viitekehyksen sekä lapsille, vanhemmille ja työntekijöille suunnatun kyselyn pohjalta. Tutkimus suoritettiin kahdessa vaasalaisessa päiväkodissa. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselylomakkeita ja haastattelua. Tutkimus oli kvalitatiivinen kysely, jossa käytettiin apuna kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimukseen osallistui kaiken kaikkiaan 35 henkilöä.
Tutkimuksessa selvisi, että kiusaamista todella tapahtuu jo päiväkodissa. Kiusaamista on toisinaan kuitenkin vaikea erottaa lasten kehitykseen kuuluvista riita- ja konfliktitilanteista. Kiusaamiseen puututaan päiväkodeissa aktiivisesti ja puuttumistapoihin ollaan pääosin tyytyväisiä. Kuitenkin suurelle osalle lapsista jää vielä kiusaamistilanteeseen puuttumisen jälkeenkin paha, vihainen tai vaihteleva mieli. Kiusaamisen vähentämisessä tärkeimmäksi tekijäksi nousivat päiväkodin työntekijät.