Rakennusalan ammattiosaamisen näytöt : Talonrakennuksen koulutusohjelma
Kontiainen, Tero; Rantala, Timo; Rantonen, Martti; Santanen, Mika; Hautamäki, Pauli; Pellinen, Matias (2010)
Kontiainen, Tero
Rantala, Timo
Rantonen, Martti
Santanen, Mika
Hautamäki, Pauli
Pellinen, Matias
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916200
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoitus oli luoda Vaasan ammattiopiston talonrakennuksen koulutusohjelman opetushenkilöstölle aineisto ammattiosaamisen näyttöjen suorittamiseen. Näyttöjen tulee vastata opetussuunnitelmassa opintokokonaisuuden keskeisiä tavoitteita noudattaen ja alueen työelämä huomioonottaen.
Aluksi tutustuimme opetushallituksen näyttöjä koskeviin asetuksiin jonka jälkeen tutkittiin kansalliset näyttöaineistot sekä Vaasan ammattiopiston opintosuunnitelmat. Näyttöjä suunniteltaessa tuli huomioida työssäoppimispaikkojen erilainen näyttöympäristö. Tärkeintä näytön antamiselle onkin, että näyttö annetaan työelämäläheisesti todellisessa ympäristössä.
Haastavinta kehittämishankkeessa oli luoda jokaiseen opintokokonaisuuteen vaihtoehtoisia näyttö tehtäviä, joissa kaikissa toteutuvat opintokokonaisuuden keskeiset sisällöt. Arvioinneissa otetaan huomioon myös yleiset tilanteeseen liittyvät asiat, ammattitaidolliset osa-alueet ja työturvallisuus.
Ammattiosaamisen näytöt nuorten ammattitutkinnoissa antavat nuorelle mahdollisuuden osoittaa myös itselleen oppineensa todellisessa työelämässä tarvittavan taidon. Työn tavoitteet saavutettiin ja työn aikana tehty aineisto otettiin käyttöön näyttöjen suunnitteluun ja toteutukseen. Aineisto auttaa opetushenkilöstöä perehdytyksessä, näyttöjen suunnittelussa sekä näyttöjen toteutuksessa suuressa määrin.
Aluksi tutustuimme opetushallituksen näyttöjä koskeviin asetuksiin jonka jälkeen tutkittiin kansalliset näyttöaineistot sekä Vaasan ammattiopiston opintosuunnitelmat. Näyttöjä suunniteltaessa tuli huomioida työssäoppimispaikkojen erilainen näyttöympäristö. Tärkeintä näytön antamiselle onkin, että näyttö annetaan työelämäläheisesti todellisessa ympäristössä.
Haastavinta kehittämishankkeessa oli luoda jokaiseen opintokokonaisuuteen vaihtoehtoisia näyttö tehtäviä, joissa kaikissa toteutuvat opintokokonaisuuden keskeiset sisällöt. Arvioinneissa otetaan huomioon myös yleiset tilanteeseen liittyvät asiat, ammattitaidolliset osa-alueet ja työturvallisuus.
Ammattiosaamisen näytöt nuorten ammattitutkinnoissa antavat nuorelle mahdollisuuden osoittaa myös itselleen oppineensa todellisessa työelämässä tarvittavan taidon. Työn tavoitteet saavutettiin ja työn aikana tehty aineisto otettiin käyttöön näyttöjen suunnitteluun ja toteutukseen. Aineisto auttaa opetushenkilöstöä perehdytyksessä, näyttöjen suunnittelussa sekä näyttöjen toteutuksessa suuressa määrin.