Maa-ainesten lastausprosessin kehittäminen : Case Kemin Ajotilaus Oy
Koivuniemi, Taneli (2010)
Koivuniemi, Taneli
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916074
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Kemin Ajotilaus Oy:n maa-ainesten lastauksen tämän hetkinen yksikköhinta, mitä ongelmia lastauksen tiedonkulussa on ja miten tiedonkulkua ja reaaliaikaista seurantaa voitaisiin kehittää Kemin Ajotilaus Oy:n ja urakoitsijan välillä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita, omaa havainnointia sekä erilaisia dokumentteja. Tutkijan havainnointi perustuu työskentelyyn toimeksiantajayrityksessä. Tutkimuksen teoriassa tutustutaan yleisesti logistiikan, maanrakennusalan, maa-ainesten lastauksen ja kuljetustilauskeskusten perustietoihin.
Tutkimus osoitti, että lastauksen yksikköhinta on tällä hetkellä kallis. Tutkimuksessa käydään läpi miten yksikköhinta on määritelty ja miten se kuukausittain vaihtelee. Tutkimus myös osoitti, että ongelmana ovat lastauksen tiedonsiirto ja reaaliaikainen seuranta. Näiden havaittujen ongelmien pohjalta tutkimuksessa esitetään keinoja näiden ongelmakohtien kehittämiseen tai kokonaan poistamiseen.
Tutkimuksen perusteella käy ilmi, että yrityksen omien maa-ainesten lastauksen yksikköhinta on kallis ja, että yrityksen tulisi miettiä keinoja sen alentamiseen. Uusien pyöräkuormaajavaakojen uusiminen mahdollistaisi langattoman tiedonsiirron ja reaaliaikaisen seurannan. Lastausprosessi tehostuisi ja varastomäärien seuranta helpottuisi vaakojen uusimisen myötä. Tätä kautta myös tulevaisuuden suunnittelu olisi helpompaa.
Tutkimuksessa ei ole esitetty mitään lukuja, koska toimeksiantaja ei halua niiden näkyvän muille. Tämän takia yksikköhinta ei käy selville tässä tutkimuksessa.
Tutkimus osoitti, että lastauksen yksikköhinta on tällä hetkellä kallis. Tutkimuksessa käydään läpi miten yksikköhinta on määritelty ja miten se kuukausittain vaihtelee. Tutkimus myös osoitti, että ongelmana ovat lastauksen tiedonsiirto ja reaaliaikainen seuranta. Näiden havaittujen ongelmien pohjalta tutkimuksessa esitetään keinoja näiden ongelmakohtien kehittämiseen tai kokonaan poistamiseen.
Tutkimuksen perusteella käy ilmi, että yrityksen omien maa-ainesten lastauksen yksikköhinta on kallis ja, että yrityksen tulisi miettiä keinoja sen alentamiseen. Uusien pyöräkuormaajavaakojen uusiminen mahdollistaisi langattoman tiedonsiirron ja reaaliaikaisen seurannan. Lastausprosessi tehostuisi ja varastomäärien seuranta helpottuisi vaakojen uusimisen myötä. Tätä kautta myös tulevaisuuden suunnittelu olisi helpompaa.
Tutkimuksessa ei ole esitetty mitään lukuja, koska toimeksiantaja ei halua niiden näkyvän muille. Tämän takia yksikköhinta ei käy selville tässä tutkimuksessa.