Auringon ja Kuun tarina : Tunnetaitopeli nuorille
Korhonen, Liisa; Vento, Liisa (2019)
Korhonen, Liisa
Vento, Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113771
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yhteistyössä nuorten kanssa tunnetaitoja tukeva korttipeli, jota voi käyttää myös menetelmän omaisesti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea nuorten tunneosaamista, erityisesti tunteiden ja ke-hollisten tuntemusten yhteyttä. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehitystyönä yhteistyössä eteläkarjalaisen yläkoulun luokan kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee tunteiden ja kehollisten tuntemusten hyvinvointivaikutuksia sekä niiden osuutta vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyötä varten kerättiin palautetta nuorilta pelinkehitystyöpajojen yhteydessä. Peliä kehitettiin palautteen pohjalta käyttämällä apuna kehitystoiminnan spiraalimallia sekä Fullertonin suunnitteluprosessin mallia. Opinnäytetyön menetelmäpohja perustuu ratkaisukeskeisyyteen, erityisesti narratiivisuuteen ja dialogisuuteen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tunnetaitoja tukeva korttipeli, joka on suunnattu 12–19 vuotiaille nuorille. Kehitetty peli saavutti sille asetetut tavoitteet, sillä valmiin pelin testaamisesta saatu palaute oli kiittävää ja nuoret kokivat pelin toimivaksi. Mahdollisia jatkotutkimusideoita voisivat olla pelin vaikuttavuuden arviointi pidemmällä aikavälillä tai pelin menetelmäkäytön tutkiminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee tunteiden ja kehollisten tuntemusten hyvinvointivaikutuksia sekä niiden osuutta vuorovaikutustilanteissa. Opinnäytetyötä varten kerättiin palautetta nuorilta pelinkehitystyöpajojen yhteydessä. Peliä kehitettiin palautteen pohjalta käyttämällä apuna kehitystoiminnan spiraalimallia sekä Fullertonin suunnitteluprosessin mallia. Opinnäytetyön menetelmäpohja perustuu ratkaisukeskeisyyteen, erityisesti narratiivisuuteen ja dialogisuuteen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi tunnetaitoja tukeva korttipeli, joka on suunnattu 12–19 vuotiaille nuorille. Kehitetty peli saavutti sille asetetut tavoitteet, sillä valmiin pelin testaamisesta saatu palaute oli kiittävää ja nuoret kokivat pelin toimivaksi. Mahdollisia jatkotutkimusideoita voisivat olla pelin vaikuttavuuden arviointi pidemmällä aikavälillä tai pelin menetelmäkäytön tutkiminen.