Lapsiperheiden mielikuvat Rossosta ja asiakaslupauksien toteutuminen : bränditutkimus HOK-Elannon Rossoissa
Apponen, Riikka (2010)
Apponen, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415337
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415337
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää perheellisten kuluttajien näkemyksiä ja mielikuvia Rosso-ravintolaketjun brändin tämän hetkisestä tilasta. Selvityksen avulla haluttiin saada selville, vastasiko brändi lapsiperheiden tarpeisiin ja toteutuivatko heille suunnatut asiakaslupaukset ravintolakäynnin aikana. Tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä S-ryhmän Rosso-ravintolaketjun HOK-Elannon alueella sijaitsevissa seitsemässä Rosso-ravintolassa syksyn 2010 aikana. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat ravintolassa käyvät perheelliset kuluttajat.
Opinnäytetyön viitekehys koostui ravintolamaailman lyhyestä esittelystä, brändin rakentamisesta, brändi-identiteetin ja brändi-imagon suhteen luomisesta ja palvelubrändin rakentamisesta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusmenetelmää. Kyselylomake sisälsi niin avoimia kuin strukturoitujakin kysymyksiä.
Tekemässäni tutkimuksessa saatiin selville, ettei tämän hetkinen ketjun tavoittelema brändi-identiteetti vastaa suurelta osin kuluttajien näkemyksiä. Vain brändin tunnettuus ja palvelu koettiin asetettujen tavoitteiden mukaiseksi. Keskeisimmiksi mielikuviksi Rossosta lapsiperheiden kesken nousi esille hyvä ruoka ja pitsat. Tämän lisäksi mielikuvien perusteella Rosso yhdistettiin Onni Orava-maskottiin, perheravintolaan ja ravintolasta löytyvään leikkipaikkaan. Huolestuttavin tulos oli, etteivät lapsiperheille sunnatut asiakaslupaukset juurikaan toteutuneet. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksesta nousivat ravintolan sisustuksen päivittäminen, musiikin uudistaminen ja raastepöydän ylläpitoon panostaminen.
Opinnäytetyön viitekehys koostui ravintolamaailman lyhyestä esittelystä, brändin rakentamisesta, brändi-identiteetin ja brändi-imagon suhteen luomisesta ja palvelubrändin rakentamisesta. Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusmenetelmää. Kyselylomake sisälsi niin avoimia kuin strukturoitujakin kysymyksiä.
Tekemässäni tutkimuksessa saatiin selville, ettei tämän hetkinen ketjun tavoittelema brändi-identiteetti vastaa suurelta osin kuluttajien näkemyksiä. Vain brändin tunnettuus ja palvelu koettiin asetettujen tavoitteiden mukaiseksi. Keskeisimmiksi mielikuviksi Rossosta lapsiperheiden kesken nousi esille hyvä ruoka ja pitsat. Tämän lisäksi mielikuvien perusteella Rosso yhdistettiin Onni Orava-maskottiin, perheravintolaan ja ravintolasta löytyvään leikkipaikkaan. Huolestuttavin tulos oli, etteivät lapsiperheille sunnatut asiakaslupaukset juurikaan toteutuneet. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi tutkimuksesta nousivat ravintolan sisustuksen päivittäminen, musiikin uudistaminen ja raastepöydän ylläpitoon panostaminen.