Sairaanhoitajaopiskelijan kliininen osaaminen sairaanhoitajan vastaanottotyössä terveyskeskuksessa
Kauro, Sanni; Koskinen, Sonja (2019)
Kauro, Sanni
Koskinen, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216594
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216594
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan vastaanottotyö tulee enenevässä määrin lisääntymään ja osittain korvaamaan lääkärin vastaanoton. Potilaat haluavat enemmän yksilöllisempää hoitoa ja digitalisaatio vaikuttaa osaltaan siihen, millä tavalla hoito toteutetaan. Sairaanhoitajan työ muuttuu konsultoivampaan suuntaan, sillä etähoito ja itsehoito mahdollistuvat. Sairaanhoitajan ja lääkärin välillä terveyskeskuksessa toimii tiivis yhteistyö. Tiimityö edellyttää sen, että sairaanhoitaja ja lääkäri voivat yhdessä sopia linjauksista ja erilaista työtavoista. Sairaanhoitajien ja lääkärien yhteistyö lisää hoidon tehokkuutta sekä potilaiden tyytyväisyyttä.
Opinnäytetyö on osa Yleissairaanhoitajan (180op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittämisen hanketta. Hankkeen avulla kehitetään sairaanhoitajan kliinisen osaamisen arvioinnin ja ohjauksen menetelmiä, sekä yleissairaanhoitajan kliinisen osaamisen arviointimenetelmiä valtakunnallisen kokeen muodossa.
Selvitettävänä on, mitä kliinistä osaamista sairaanhoitajaopiskelija tarvitsee sairaanhoitajan vastanottotyössä terveyskeskuksessa ja miten sairaanhoitajaopiskelijan hoidon tarpeen arvioinnin osaamista voidaan mitata. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijan kliinistä osaamista terveyskeskuksessa vastaanotolla tarvittavien taitojen osalta. Tarkoituksena on kehittää arviointikriteerit sekä arviointilomakkeet, joita voidaan käyttää perusterveydenhuollon kurssin päätteeksi opiskelijan arvioimiseksi. Toteuttamiseen käytetään kirjallisuusperustaista menetelmää ja kootaan tutkitun näyttöön perustuvan tiedon perusteella yhteen asioita, joita sairaanhoitajaopiskelijan tulisi oppia ja osata koulutuksen aikana toimiakseen itsenäisesti sairaanhoitajan vastaanottotyössä terveyskeskuksessa.
Opinnäytetyössä on kehitetty koe, jossa arvioidaan opiskelijan hoidon tarpeen arvioinnin osaamista puhelimitse, sekä arviointikriteerit arvioijalle ja itsearviointilomake opiskelijalle. Arviointilomake sisältää tarkat kriteerit hoidon tarpeen arvioinnin tekemisestä puhelimitse. Arviointilomakkeiden lisäksi luotiin viisi esimerkkitapausta, joita käytetään kokeessa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen periaattein, jolloin tulos ei ole toistettavissa tai siirrettävissä muuhun yhteyteen. Opinnäytetyön tuotokset ovat osin salassa pidettäviä dokumentteja. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että sairaanhoitajakoulutus tarvitsee enemmän kliinistä opetusta ja uudenlaisia opetusmetodeja. Jatkotutkimusaiheena on kokeen ja arviointikriteerien testaaminen käytännössä pilotin muodossa ja niiden muokkaaminen tarvittaessa toimivampaan muotoon. The reception work of a nurse will most likely increase in the future and partly replace the doctor’s open reception. Patients are demanding more individual care and digitalization is impacting the way patient care is executed. The work of a nurse is changing to become more and more consulting-based for digitalization has opened the possibilities of telemedicine and selfcare with virtual instructions. Nurses and doctors co-operate intensively in medical health centres, which ensures that doctors and nurses operate with equivalent work ethics and methods.
This bachelor thesis is carried out as a part of developing the evaluation process of professional competence among general nurses. The aim is to improve the evaluation and teaching methods in clinical competence for nurses and to develop a nationwide test in clinical competence for general nursing students. This bachelor thesis is a literature-based research that uses secondary sources in order to compile the most vital theories and practical methods a nursing student should master prior to working at a nurse’s reception in a health centre. This thesis clarifies the clinical skills that are most needed in the reception work of a general nurse and how to evaluate the competence of nursing students in assessing the need for treatment. The aim of this thesis is to improve the clinical skills that are needed at a nurse’s reception work for nursing students.
In order to accomplish this the thesis will introduce evaluation criteria and forms that can be utilized at the end of general health care courses to better assess the skills and practical know-how of nursing students. In order to evaluate the competence of nursing students in assessing the need for treatment, this bachelor thesis introduces an exam which includes the evaluation criteria for the assessor along with a self-evaluation form for the student. In the exam the student can apply the clear evaluation criteria for assessing the need for treatment via phone. In addition to the evaluation criteria, this bachelor thesis introduces five example cases that are used in the exam.
This bachelor thesis respects the scientific procedure of an academic paper and all the secondary sources are properly referenced with respect to the authors. This thesis is performed using a qualitative method, which prevents the results to be utilized in further studies and researches or transferred as evidence for non-relevant theories. The results are partly under a confidentiality agreement. This research topic can be further researched by testing the mock exam and evaluation criteria created in this thesis in the form of a pilot run and possibly modifying the exam if it’s found to be insufficient in testing the practical skills of nursing students in assessing the need for treatment.
Opinnäytetyö on osa Yleissairaanhoitajan (180op) ammatillisen perusosaamisen arvioinnin kehittämisen hanketta. Hankkeen avulla kehitetään sairaanhoitajan kliinisen osaamisen arvioinnin ja ohjauksen menetelmiä, sekä yleissairaanhoitajan kliinisen osaamisen arviointimenetelmiä valtakunnallisen kokeen muodossa.
Selvitettävänä on, mitä kliinistä osaamista sairaanhoitajaopiskelija tarvitsee sairaanhoitajan vastanottotyössä terveyskeskuksessa ja miten sairaanhoitajaopiskelijan hoidon tarpeen arvioinnin osaamista voidaan mitata. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää sairaanhoitajaopiskelijan kliinistä osaamista terveyskeskuksessa vastaanotolla tarvittavien taitojen osalta. Tarkoituksena on kehittää arviointikriteerit sekä arviointilomakkeet, joita voidaan käyttää perusterveydenhuollon kurssin päätteeksi opiskelijan arvioimiseksi. Toteuttamiseen käytetään kirjallisuusperustaista menetelmää ja kootaan tutkitun näyttöön perustuvan tiedon perusteella yhteen asioita, joita sairaanhoitajaopiskelijan tulisi oppia ja osata koulutuksen aikana toimiakseen itsenäisesti sairaanhoitajan vastaanottotyössä terveyskeskuksessa.
Opinnäytetyössä on kehitetty koe, jossa arvioidaan opiskelijan hoidon tarpeen arvioinnin osaamista puhelimitse, sekä arviointikriteerit arvioijalle ja itsearviointilomake opiskelijalle. Arviointilomake sisältää tarkat kriteerit hoidon tarpeen arvioinnin tekemisestä puhelimitse. Arviointilomakkeiden lisäksi luotiin viisi esimerkkitapausta, joita käytetään kokeessa.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu laadullisen tutkimuksen periaattein, jolloin tulos ei ole toistettavissa tai siirrettävissä muuhun yhteyteen. Opinnäytetyön tuotokset ovat osin salassa pidettäviä dokumentteja. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että sairaanhoitajakoulutus tarvitsee enemmän kliinistä opetusta ja uudenlaisia opetusmetodeja. Jatkotutkimusaiheena on kokeen ja arviointikriteerien testaaminen käytännössä pilotin muodossa ja niiden muokkaaminen tarvittaessa toimivampaan muotoon.
This bachelor thesis is carried out as a part of developing the evaluation process of professional competence among general nurses. The aim is to improve the evaluation and teaching methods in clinical competence for nurses and to develop a nationwide test in clinical competence for general nursing students. This bachelor thesis is a literature-based research that uses secondary sources in order to compile the most vital theories and practical methods a nursing student should master prior to working at a nurse’s reception in a health centre. This thesis clarifies the clinical skills that are most needed in the reception work of a general nurse and how to evaluate the competence of nursing students in assessing the need for treatment. The aim of this thesis is to improve the clinical skills that are needed at a nurse’s reception work for nursing students.
In order to accomplish this the thesis will introduce evaluation criteria and forms that can be utilized at the end of general health care courses to better assess the skills and practical know-how of nursing students. In order to evaluate the competence of nursing students in assessing the need for treatment, this bachelor thesis introduces an exam which includes the evaluation criteria for the assessor along with a self-evaluation form for the student. In the exam the student can apply the clear evaluation criteria for assessing the need for treatment via phone. In addition to the evaluation criteria, this bachelor thesis introduces five example cases that are used in the exam.
This bachelor thesis respects the scientific procedure of an academic paper and all the secondary sources are properly referenced with respect to the authors. This thesis is performed using a qualitative method, which prevents the results to be utilized in further studies and researches or transferred as evidence for non-relevant theories. The results are partly under a confidentiality agreement. This research topic can be further researched by testing the mock exam and evaluation criteria created in this thesis in the form of a pilot run and possibly modifying the exam if it’s found to be insufficient in testing the practical skills of nursing students in assessing the need for treatment.