Entisen Anjalankosken alueen ensivastehenkilöstön osaamisen ylläpitokoulutus
Mäisti, Monika; Saarela, Mirka (2010)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mäisti, Monika
Saarela, Mirka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515716
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Terveysala, Kotka
MONIKA MÄISTI
MIRKA SAARELA Entisen Anjalankosken alueen ensivastehenkilöstön osaamisen ylläpito-koulutus
Opinnäytetyö 99 sivua + 5 liitesivua
Työn ohjaajat Yliopettaja Hilkka Dufva
THM Terhi Hede
Joulukuu 2010
Avainsanat Ensivaste, koulutustarve, koulutus, opettaminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ylläpitokoulutus entisen Anjalankosken alueen sopimuspalokuntien ensivastehenkilöille. Koulutuksen sisällön valintaa varten tehtiin kartoittava osaamisentason arviointi ensivastehenkilöille, jossa kartoitettiin heidän tietotasoa. Lisäksi ensivastehenkilöille annettiin mahdollisuus vaikuttaa koulutuksen sisältöön omilla toiveilla ja koulutustarpeilla.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista tutkimusmenetelmää ja kartoittavaa osaamisentason arviointia. Kartoittava osaamisentason arviointi suoritettiin kvantitatiivisella menetelmällä marraskuu 2009 – helmikuu 2010 välisenä aikana, mihin vastasi 41 ensiauttajaa viidestä eri sopimuspalokunnasta. Osaamisentason arviointi sisälsi 30 oikein, väärin -väittämää ja kolme avointa kysymystä. Tulokset on esitetty taulukoina ja prosenttijakaumina, joita hyödynnettiin ensivastehenkilöiden koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Ensivastehenkilöiden tiedollisessa osaamisessa todettiin olevan kehittämisen tarvetta.
Koulutustarpeiksi nousivat tuloksien perusteella ja ensivastehenkilöiden toivomuksista ihmisen peruselintoiminnot, aikuisen ja lapsen elottomuus, tajuton potilas, lasten ylei-simmät sairaudet, synnytys, monivammapotilas sekä verensokeritasapainon häiriöt. Koulutus suunniteltiin neljän ja puolen tunnin mittaiseksi, joka sisälsi teoria luennot sekä tilanteenomaisia harjoituksia. Opetusmenetelmiksi valittiin aktivoiva luento, harjoitus, demonstraatio sekä case - harjoitus. Koulutuksiin osallistui 25 henkilöä eri sopimuspalokunnista.
Koulutusten ilmapiiri oli myönteinen ja tehdyn palautekyselyn perusteella koulutuksiin oltiin tyytyväisiä. Aktivoivista luennoista saatua tietoa pidettiin riittävänä ja tilanteenomaisia harjoituksia pidettiin erittäin tarpeellisina. Koulutuksiin asetetut tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön sisältöä ja koulutuksista saatua palautetta voi hyödyntää jatkossa vastaavanlaisissa koulutuksissa.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Terveysala, Kotka
MONIKA MÄISTI
MIRKA SAARELA Entisen Anjalankosken alueen ensivastehenkilöstön osaamisen ylläpito-koulutus
Opinnäytetyö 99 sivua + 5 liitesivua
Työn ohjaajat Yliopettaja Hilkka Dufva
THM Terhi Hede
Joulukuu 2010
Avainsanat Ensivaste, koulutustarve, koulutus, opettaminen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ylläpitokoulutus entisen Anjalankosken alueen sopimuspalokuntien ensivastehenkilöille. Koulutuksen sisällön valintaa varten tehtiin kartoittava osaamisentason arviointi ensivastehenkilöille, jossa kartoitettiin heidän tietotasoa. Lisäksi ensivastehenkilöille annettiin mahdollisuus vaikuttaa koulutuksen sisältöön omilla toiveilla ja koulutustarpeilla.
Opinnäytetyössä käytettiin toiminnallista tutkimusmenetelmää ja kartoittavaa osaamisentason arviointia. Kartoittava osaamisentason arviointi suoritettiin kvantitatiivisella menetelmällä marraskuu 2009 – helmikuu 2010 välisenä aikana, mihin vastasi 41 ensiauttajaa viidestä eri sopimuspalokunnasta. Osaamisentason arviointi sisälsi 30 oikein, väärin -väittämää ja kolme avointa kysymystä. Tulokset on esitetty taulukoina ja prosenttijakaumina, joita hyödynnettiin ensivastehenkilöiden koulutuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Ensivastehenkilöiden tiedollisessa osaamisessa todettiin olevan kehittämisen tarvetta.
Koulutustarpeiksi nousivat tuloksien perusteella ja ensivastehenkilöiden toivomuksista ihmisen peruselintoiminnot, aikuisen ja lapsen elottomuus, tajuton potilas, lasten ylei-simmät sairaudet, synnytys, monivammapotilas sekä verensokeritasapainon häiriöt. Koulutus suunniteltiin neljän ja puolen tunnin mittaiseksi, joka sisälsi teoria luennot sekä tilanteenomaisia harjoituksia. Opetusmenetelmiksi valittiin aktivoiva luento, harjoitus, demonstraatio sekä case - harjoitus. Koulutuksiin osallistui 25 henkilöä eri sopimuspalokunnista.
Koulutusten ilmapiiri oli myönteinen ja tehdyn palautekyselyn perusteella koulutuksiin oltiin tyytyväisiä. Aktivoivista luennoista saatua tietoa pidettiin riittävänä ja tilanteenomaisia harjoituksia pidettiin erittäin tarpeellisina. Koulutuksiin asetetut tavoitteet saavutettiin. Opinnäytetyön sisältöä ja koulutuksista saatua palautetta voi hyödyntää jatkossa vastaavanlaisissa koulutuksissa.