Lapsen oikeus osallistua, vaikuttaa ja tulla kuulluksi Tampereen kaupungin päiväkodeissa
Häkkinen, Satu-Anna (2010)
Häkkinen, Satu-Anna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen oikeudet osallistua, vaikuttaa ja tulla kuulluksi toteutuvat Tampereen kaupungin päiväkodeissa 3 – 5-vuotiaiden lasten kokopäiväryhmissä. Opinnäytetyöhön liittyvän tutkimuksen avulla selvitettiin, mitkä ovat lapsen osallistumisen menetelmät päiväkodin arjessa, minkälaisiin asioihin lapset voivat vaikuttaa ja missä asioissa ja tilanteissa lapsia kuullaan. Opinnäytetyön tilaajana on Lapsiasiavaltuutetun toimisto.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin postikyselynä kyselylomakkeiden avulla kesäkuun 2010 aikana kaikilta Tampereen kaupungin päiväkotien 3 – 5-vuotiaille lapsille suunnattujen päiväkotiryhmien lastentarhanopettajilta. Lopulliseksi vastausprosentiksi saatiin 49 % (N=38). Kyselylomakkeen asteikkokysymykset analysoitiin tilastollisin menetelmin Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla ja avoimet kysymykset teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan lasten oikeudet osallistua, vaikuttaa ja tulla kuulluksi toteutuvat Tampereen kaupungin päiväkodeissa suhteellisen hyvin. Heikoimmiten tulosten perusteella toteutui lasten oikeus vaikuttaa. Lasten kuulemiselle taas asetti haasteita lastentarhanopettajien erinäiset työtehtävät ryhmän ulkopuolella sekä sijaisten palkkaamattomuus sairastapauksissa. Tulevaisuudessa varhaiskasvattajien tulisi kehittää uusia toimintamalleja lasten vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin postikyselynä kyselylomakkeiden avulla kesäkuun 2010 aikana kaikilta Tampereen kaupungin päiväkotien 3 – 5-vuotiaille lapsille suunnattujen päiväkotiryhmien lastentarhanopettajilta. Lopulliseksi vastausprosentiksi saatiin 49 % (N=38). Kyselylomakkeen asteikkokysymykset analysoitiin tilastollisin menetelmin Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla ja avoimet kysymykset teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin.
Tutkimustulosten mukaan lasten oikeudet osallistua, vaikuttaa ja tulla kuulluksi toteutuvat Tampereen kaupungin päiväkodeissa suhteellisen hyvin. Heikoimmiten tulosten perusteella toteutui lasten oikeus vaikuttaa. Lasten kuulemiselle taas asetti haasteita lastentarhanopettajien erinäiset työtehtävät ryhmän ulkopuolella sekä sijaisten palkkaamattomuus sairastapauksissa. Tulevaisuudessa varhaiskasvattajien tulisi kehittää uusia toimintamalleja lasten vaikuttamismahdollisuuksien edistämiseksi.