Liikuntapäiväkoti lapsen kasvun ja kehityksen tukena : aktiivisuussensorit liikkumisen mittareina
Koskinen, Saara (2019)
Koskinen, Saara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116585
Tiivistelmä
Tämä raportti on tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka käsittelee lasten liikkumista ja fyysisen aktiivisuuden toteutumista yksityisessä liikuntapäiväkodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten paljon lapsen päiväkotipäivän aikana liikkuvat ja toteutuvatko liikkumisessa päiväkodin toimintalupaus ja valtakunnallisen varhaiskasvatuksen liikuntasuositus. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat päiväkodin 5-vuotiaat lapset. Liikuntatietojen keräämiseen käytettiin opinnäytetyössä ReimaGo-aktiivisuussensoreita, joiden avulla saatiin selville lasten liikunnan kesto, teho ja askelten määrä. Näiden tietojen avulla saatiin kerättyä tutkimukseen luotettavaa aineistoa tilastollisessa muodossa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään ensin läpi varhaiskasvatuksen käsite ja arvot, sekä varhaiskasvatuksen oppimiskäsitys. Sen jälkeen opinnäytetyössä käsitellään liikuntapäiväkodin toiminta-ajatusta, arvoja ja arjen pedagogiikkaa. Näiden jälkeen käsitellään liikunnan merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta. Myös lapsen kehityksen kognitiivinen ja motorinen osa-alue otetaan teoriapohjassa huomioon.
Opinnäytetyön toteutettiin keväällä 2019 ja sen tuloksena saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin liikunnan määrästä ja liikuntalupauksen ja -suosituksen toteutumisesta päiväkodissa hoitopäivän aikana. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että jokaisessa kolmessa aineiston tarkastelussa päiväkodin liikuntalupaus täyttyi yli 80% tutkittavista lapsista. Valtakunnallinen liikuntalupaus täyttyi yli 50% tutkittavista lapsista. Näiden tulosten avulla voidaan lasten fyysistä aktiivisuutta edelleen tukea päiväkodissa ja tarjota lapsille yhä enemmän liikunnallisia kokemuksia ja mahdollisuuksia terveellisen elämäntavan muodostumiseen loppuelämän ajaksi. This thesis explores how active children are during day care. The meaning was to find out if Finlands national activity recommendations and Touhula Varhaiskasvatus Oy’s activity promise are filled in one private day care.
A group of 5 year old children was followed with ReimaGo activity sensors during one week. Activity sensors measures how long time children are active, how effective they are and how many steps they take. Results of reserch were compared with activity recommendations and activity promise.
As a result was noticed that day care’s activity promise was filled in 80 percent of cases and national activity recommendation in 50 percent of cases.
The theory of early childhood education is handled shortly. Main topics are early childhood educations concept and values, the idea of excersise focused day care and pedagogy, and sports significance for child’s growth.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään ensin läpi varhaiskasvatuksen käsite ja arvot, sekä varhaiskasvatuksen oppimiskäsitys. Sen jälkeen opinnäytetyössä käsitellään liikuntapäiväkodin toiminta-ajatusta, arvoja ja arjen pedagogiikkaa. Näiden jälkeen käsitellään liikunnan merkitystä lapsen kasvulle ja kehitykselle fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta. Myös lapsen kehityksen kognitiivinen ja motorinen osa-alue otetaan teoriapohjassa huomioon.
Opinnäytetyön toteutettiin keväällä 2019 ja sen tuloksena saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin liikunnan määrästä ja liikuntalupauksen ja -suosituksen toteutumisesta päiväkodissa hoitopäivän aikana. Tutkimuksen tuloksena selvisi, että jokaisessa kolmessa aineiston tarkastelussa päiväkodin liikuntalupaus täyttyi yli 80% tutkittavista lapsista. Valtakunnallinen liikuntalupaus täyttyi yli 50% tutkittavista lapsista. Näiden tulosten avulla voidaan lasten fyysistä aktiivisuutta edelleen tukea päiväkodissa ja tarjota lapsille yhä enemmän liikunnallisia kokemuksia ja mahdollisuuksia terveellisen elämäntavan muodostumiseen loppuelämän ajaksi.
A group of 5 year old children was followed with ReimaGo activity sensors during one week. Activity sensors measures how long time children are active, how effective they are and how many steps they take. Results of reserch were compared with activity recommendations and activity promise.
As a result was noticed that day care’s activity promise was filled in 80 percent of cases and national activity recommendation in 50 percent of cases.
The theory of early childhood education is handled shortly. Main topics are early childhood educations concept and values, the idea of excersise focused day care and pedagogy, and sports significance for child’s growth.