Alusliikenteen aiheuttamat rikin ja typen oksidipäästöt Itämerellä ja niiden vaikutukset ympäristölle sekä ihmisen terveydelle
Lukin, Taavi (2010)
Lukin, Taavi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415440
Tiivistelmä
Euroopassa laivaliikenne on vastuussa n. 30 %:sta rikin ja typen oksidipäästöistä. Itämerellä liikennöi jokainen hetki noin 2000 alusta jolta saadaan AIS-tieto. Kuukaudessa Itämerellä liikennöi 4000–5800 alusta riippuen vuodenajasta. Näiden alusten aiheuttamat NOx-päästöt ovat yli 390 000 tonnia vuodessa ja SOx-päästöt 135 000 tonnia vuodessa. Itämerellä ovat astuneet voimaan uudet päästömääräykset 1.7.2010. Niissä rikin määrää polttoaineessa on rajoitettu yhteen prosenttiin. Typen päästöille on tulossa rajoituksia vuonna 2011, jolloin päästöjä rajoitetaan Tier II:n mukaan. EU yrittää vähentää oksidipäästöjä rajoittamalla satamassa käytettävän polttoaineen rikkipitoisuutta.
Päästöistä aiheutuu haittaa niin ympäristölle kuin ihmisen terveydelle. Oksidipäästöjen ympäristövaikutuksia ovat rehevöityminen, happamoituminen ja alailmakehän otsoni. Terveydellisiä haittoja ovat yskä, pinnallinen hengitys, liman eritys yms. Herkimpiä vaikutuksille ovat astmaatikot, lapset ja vanhukset. Alailmakehän otsonin typen oksidit aiheuttavat arviolta n. 20 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman EU:n alueella vuosittain.
Itämerellä liikennöi eniten yleisrahtilaivoja, n. 34 %. Vertailtaessa alusmääriä ja typen päästöjä keskenään eniten päästöjä aiheutuu ro-ro-tyyppisten alusten liikenteestä. Määrällisesti saastuttavin alustyyppi on matkustajalautta. Matkustajalautan suhteellisen runsas päästömäärä selittyy runsailla satamakäynneillä sekä sillä, että aluksiin on sijoitettu suhteellisen isot koneet niiden kokoon nähden.
Liikennemuotoja vertailtaessa keskenään kaksi kertaa pidemmällä matkalla rekan päästöt olivat reilusti pienemmät. Ero oli merkittävä rikin oksidipäästöjä vertailtaessa, jolloin ero oli melkein viisisatakertainen. Typen päästöissä puoliperävaunuyhdistelmä oli myös saastuttava liikennemuoto, mutta päihitti laivan. Laivan ainoa etu oli polttoaineen kulutuksessa. Korkearikkipitoista polttoainetta kului vähemmän kuin puoliperävaunuyhdistelmällä.
Päästöistä aiheutuu haittaa niin ympäristölle kuin ihmisen terveydelle. Oksidipäästöjen ympäristövaikutuksia ovat rehevöityminen, happamoituminen ja alailmakehän otsoni. Terveydellisiä haittoja ovat yskä, pinnallinen hengitys, liman eritys yms. Herkimpiä vaikutuksille ovat astmaatikot, lapset ja vanhukset. Alailmakehän otsonin typen oksidit aiheuttavat arviolta n. 20 000 ihmisen ennenaikaisen kuoleman EU:n alueella vuosittain.
Itämerellä liikennöi eniten yleisrahtilaivoja, n. 34 %. Vertailtaessa alusmääriä ja typen päästöjä keskenään eniten päästöjä aiheutuu ro-ro-tyyppisten alusten liikenteestä. Määrällisesti saastuttavin alustyyppi on matkustajalautta. Matkustajalautan suhteellisen runsas päästömäärä selittyy runsailla satamakäynneillä sekä sillä, että aluksiin on sijoitettu suhteellisen isot koneet niiden kokoon nähden.
Liikennemuotoja vertailtaessa keskenään kaksi kertaa pidemmällä matkalla rekan päästöt olivat reilusti pienemmät. Ero oli merkittävä rikin oksidipäästöjä vertailtaessa, jolloin ero oli melkein viisisatakertainen. Typen päästöissä puoliperävaunuyhdistelmä oli myös saastuttava liikennemuoto, mutta päihitti laivan. Laivan ainoa etu oli polttoaineen kulutuksessa. Korkearikkipitoista polttoainetta kului vähemmän kuin puoliperävaunuyhdistelmällä.