Aapon jännittävä päivä - Kuvakirja päivähoidon aloittamisesta
Haapala, Emmi; Anttila, Mari (2010)
Haapala, Emmi
Anttila, Mari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415387
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on lasten kuvakirja päivähoidon aloittamisesta. Kuvakirja on tehty yksilöllisesti Upseerin päiväkodille. Opinnäytetyö koostuu kuvakirjasta, kuvakirjaan liittyvästä raportista sekä teoriaosuudesta.
Kuvakirja käsittelee lapsen tunteita ja päivähoidon rytmiä. Kuvakirjan tarkoitus on tukea päivähoidon aloittamista koko perheessä. Tarkoituksena on lieventää lapsen ja vanhempien päivähoidon aloitukseen liittyvää jännitystä. Kirjan tarina ja kuvitus kertovat realistisesti Upseerin päiväkodin toimintatavoista ja tiloista. Näin päiväkotia tehdään tutuksi jo ennen päivähoidon aloitusta. Tämän tarkoituksena on lievittää päivähoidon aloitukseen liittyvää jännitystä.
Kuvakirjaan liittyvä raportti sisältää prosessin kuvauksen lähtökohtineen ja tavoitteineen sekä kuvauksen suunnitteluprosessista. Raportissa avataan myös kuvakirjan saatesanojen ja tarinan tavoitteita ja tehtäviä.
Teoriaosuudessa käsitellään kuvakirjan teemoja. Teoriaosuuden pääpaino on kasvatuskumppanuudessa, koska kuvakirjan on tarkoitus toimia kasvatuskumppanuuden välineenä. Teoriaosuus pitää sisällään kuvakirjallisuuden teoriaa ja varhaiskasvatusta. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös lapsen kielen, ajattelun ja tunteiden kehitystä.
Kuvakirja käsittelee lapsen tunteita ja päivähoidon rytmiä. Kuvakirjan tarkoitus on tukea päivähoidon aloittamista koko perheessä. Tarkoituksena on lieventää lapsen ja vanhempien päivähoidon aloitukseen liittyvää jännitystä. Kirjan tarina ja kuvitus kertovat realistisesti Upseerin päiväkodin toimintatavoista ja tiloista. Näin päiväkotia tehdään tutuksi jo ennen päivähoidon aloitusta. Tämän tarkoituksena on lievittää päivähoidon aloitukseen liittyvää jännitystä.
Kuvakirjaan liittyvä raportti sisältää prosessin kuvauksen lähtökohtineen ja tavoitteineen sekä kuvauksen suunnitteluprosessista. Raportissa avataan myös kuvakirjan saatesanojen ja tarinan tavoitteita ja tehtäviä.
Teoriaosuudessa käsitellään kuvakirjan teemoja. Teoriaosuuden pääpaino on kasvatuskumppanuudessa, koska kuvakirjan on tarkoitus toimia kasvatuskumppanuuden välineenä. Teoriaosuus pitää sisällään kuvakirjallisuuden teoriaa ja varhaiskasvatusta. Teoriaosuudessa tarkastellaan myös lapsen kielen, ajattelun ja tunteiden kehitystä.