Lapsen kielellisen kehityksen tukeminen Kouvolan päiväkodeissa
Pätsi, Sini (2010)
Pätsi, Sini
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lapsen kielellisen kehityksen tukeminen päivähoidossa. Työn päätavoitteena oli selvittää, miten tukeminen toteutuu Kouvolan kaupungin päiväkodeissa ja mitä menetelmiä käytetään kielihäiriöisten lasten tukemisessa. Tutkimuksen tarkoituksena on auttaa päivähoitoa ymmärtämään erilaisten tukitoimien merkitys lapsen kielellisten häiriöiden kuntoutuksessa.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeiden avulla, jotka lähetettiin Kouvolan kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajille. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 110 kappaletta, joista 66 palautui takaisin. Näin ollen vastausprosentiksi tuli 60 prosenttia.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee lapsen normaalia kielellistä kehitystä, kielellisiä häiriöitä ja kielellisen kehityksen tukemista. Näiden asioiden tunteminen on tärkeää, jotta lapsen kielellistä kehitystä voitaisiin tukea mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Tutkimuksesta ilmeni, että päiväkodeissa esiintyy runsaasti erilaisia kielenkehityksen häiriöitä joko sellaisenaan tai liittyneenä johonkin muuhun kehityshäiriöön. Yleisimpinä kielellisen kehityksen tukimenetelminä päiväkodeissa käytettiin erilaisia kuvia, jotka olivat yleisesti koko lapsiryhmän käytössä, ja puheterapiaa, joka oli kuitenkin useimmissa tapauksista vanhempien vastuulla. Lisäksi kyselyyn vastanneet korostivat toistojen, rauhallisten hetkien ja erilaisten kielellisten harjoitusten merkitystä. Näitä tukimenetelmiä käytettiin yleisesti ottaen kaikissa kehityshäiriöissä. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että kielellisen kehityksen tukemiseen vaikuttaa suuresti ryhmässä toimivien aikuisten määrä suhteessa lasten lukumäärään. Monet vastaajista kokivat, että ajanpuute vaikeuttaa kokonaisvaltaisemman tukemisen toteuttamista.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeiden avulla, jotka lähetettiin Kouvolan kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajille. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 110 kappaletta, joista 66 palautui takaisin. Näin ollen vastausprosentiksi tuli 60 prosenttia.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee lapsen normaalia kielellistä kehitystä, kielellisiä häiriöitä ja kielellisen kehityksen tukemista. Näiden asioiden tunteminen on tärkeää, jotta lapsen kielellistä kehitystä voitaisiin tukea mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Tutkimuksesta ilmeni, että päiväkodeissa esiintyy runsaasti erilaisia kielenkehityksen häiriöitä joko sellaisenaan tai liittyneenä johonkin muuhun kehityshäiriöön. Yleisimpinä kielellisen kehityksen tukimenetelminä päiväkodeissa käytettiin erilaisia kuvia, jotka olivat yleisesti koko lapsiryhmän käytössä, ja puheterapiaa, joka oli kuitenkin useimmissa tapauksista vanhempien vastuulla. Lisäksi kyselyyn vastanneet korostivat toistojen, rauhallisten hetkien ja erilaisten kielellisten harjoitusten merkitystä. Näitä tukimenetelmiä käytettiin yleisesti ottaen kaikissa kehityshäiriöissä. Tutkimuksesta kävi myös ilmi, että kielellisen kehityksen tukemiseen vaikuttaa suuresti ryhmässä toimivien aikuisten määrä suhteessa lasten lukumäärään. Monet vastaajista kokivat, että ajanpuute vaikeuttaa kokonaisvaltaisemman tukemisen toteuttamista.