Hur viktig är förpackningen? : En forskning i förpackningens betydelse i billighetsvarumärke
Mäkeläinen, Nina (2010)
Mäkeläinen, Nina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415373
Tiivistelmä
I denna uppsats ligger fokus på hur förpackningar kan användas som konkurrensmedel vid val av låginvolveringsprodukter. Uppsatsens syfte är att skapa begrepp för de mekanismer som möjliggör förpackningsdesignens roll i konkurrenssituationer. Syftet är relevant då jag har sett en saknad av teorier som kan förklara förpackningsdesignens vikt som konkurrensmedel. Med tanke på syftet med min undersökning och det sätt jag valt att genomföra den på, ligger det hermeneutiska angreppssättet närmast till hands om undersökningen måste relateras till ett vetenskapligt angreppssätt. Detta då jag genom olika teoristudier och empiriska undersökningar försöker se på vilket sätt Rainbow och Pirkka valt att differentiera sig genom deras förpackningar och tolka detta. I uppsatsen
redovisar jag den forskning som tidigare gjorts om förpackningar. De utvalda studierna ligger relativt nära det jag själva avser att undersöka i denna uppsats och därmed anser jag det vara motiverat att göra en resumé av det som tidigare har undersökts. Detta leder till djupare förståelse och ett bredare angreppssätt av senare delar i min egen undersökning. Förpackningar har en stor roll i konkurrenssituationer, det är förpackningen som
bestämmer om en produkt är synlig eller inte. En uppfräschning av låginvolveringsprodukters image är på sin plats då och då, man måst följa trender och sticka ut ur mängden. Nyckeln i låginvolverignsprodukters förpackningar är att försöka skapa en exklusiv image med hjälp av färgval, val av typsnitt och produktbilder. In this thesis the focus is on how packaging can be used as a competitive tool in the selection of every-day-products. The purpose of this thesis is to create concepts for the mechanisms that allow the role of packaging design in competitive situations. The purpose is relevant, since I have seen a loss of theories that could explain packaging design weight of competition. Given the purpose of my investigation and the way I chose to implement it is the hermeneutic approach the most obvious one if the study must be related to a scientific approach. This is when I’m carrying various theoretical studies and through empirical studies try to see how the Rainbow and Pirkka brands have chosen to differentiate themselves through their packaging and interpret this. The thesis presents the research that has been made earlier on packaging. The selected parts of earlier research is relatively close to what I intend to examine in this thesis and therefore I consider it appropriate to have a recap of what has previously been investigated. This leads to deeper understanding and a broader approach of the later parts of my own investigation. Packaging plays a major role in competitive situations, it is the package that determines whether a product is visible or not. A facelift of a cheap-brand’s image is in place now and then, you have to follow trends and stand out. The key at cheap-brand’s packages is trying to create an exclusive image using colour selection, choice of fonts and product images.
redovisar jag den forskning som tidigare gjorts om förpackningar. De utvalda studierna ligger relativt nära det jag själva avser att undersöka i denna uppsats och därmed anser jag det vara motiverat att göra en resumé av det som tidigare har undersökts. Detta leder till djupare förståelse och ett bredare angreppssätt av senare delar i min egen undersökning. Förpackningar har en stor roll i konkurrenssituationer, det är förpackningen som
bestämmer om en produkt är synlig eller inte. En uppfräschning av låginvolveringsprodukters image är på sin plats då och då, man måst följa trender och sticka ut ur mängden. Nyckeln i låginvolverignsprodukters förpackningar är att försöka skapa en exklusiv image med hjälp av färgval, val av typsnitt och produktbilder.