Ihmissuhteiden hallintaa kehittävät leikit ja niiden tukeminen Lankilan ja Kotilon päiväkodeissa
Karppinen, Hanna; Vestman, Elina (2010)
Karppinen, Hanna
Vestman, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112215013
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme selvitettiin miten 3 – 5-vuotiaiden lasten ihmissuhteiden hallin-nan taidot ilmenevät lasten leikeissä. Lisäksi kartoitimme, kuinka Kotkan Lankilan ja Kotilon päiväkotien työntekijät pyrkivät tukemaan ihmissuhteiden hallintaa kehittäviä leikkejä. Työmme tarkoituksena oli antaa kehitysehdotuksia päiväkotien työntekijöille leikkien tukemiseen.
Tutkimuksemme oli luonteeltaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Keräsimme opinnäytetyömme aineiston havainnoimalla ja videoimalla lasten leikkejä loka -joulukuussa 2009 molemmissa päiväkodeissa. Lisäksi kysyimme päiväkotien työnte-kijöiden mielipiteitä leikin tukemisesta tekemiemme kyselylomakkeiden avulla. Kyse-lylomakkeita jaettiin kaikkiaan 19 työntekijälle, joista takaisin saimme 18 kappaletta jolloin vastausprosentti oli 95 %.
Tutkimustuloksemme osoittivat, että 3 – 5-vuotiaiden päiväkotilasten leikeissä näkyi selvästi ihmissuhteiden hallinnan taidot sekä niiden puutteet. Taidoilla oli vaikutusta lasten leikkien laatuun. Kyselylomakkeiden tulosten perusteella leikkejä tuettiin mo-nipuolisesti, mutta myös kehittämisen tarpeita ilmeni. Etenkin pitkäkestoisten leikkien mahdollistamista ja vapaanleikin leikkiaikaa kaivattaisiin päiväkoteihin lisää. Näihin tarpeisiin pyrimme antamaan erinäisiä kehitysehdotuksia.
Tutkimuksemme oli luonteeltaan sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Keräsimme opinnäytetyömme aineiston havainnoimalla ja videoimalla lasten leikkejä loka -joulukuussa 2009 molemmissa päiväkodeissa. Lisäksi kysyimme päiväkotien työnte-kijöiden mielipiteitä leikin tukemisesta tekemiemme kyselylomakkeiden avulla. Kyse-lylomakkeita jaettiin kaikkiaan 19 työntekijälle, joista takaisin saimme 18 kappaletta jolloin vastausprosentti oli 95 %.
Tutkimustuloksemme osoittivat, että 3 – 5-vuotiaiden päiväkotilasten leikeissä näkyi selvästi ihmissuhteiden hallinnan taidot sekä niiden puutteet. Taidoilla oli vaikutusta lasten leikkien laatuun. Kyselylomakkeiden tulosten perusteella leikkejä tuettiin mo-nipuolisesti, mutta myös kehittämisen tarpeita ilmeni. Etenkin pitkäkestoisten leikkien mahdollistamista ja vapaanleikin leikkiaikaa kaivattaisiin päiväkoteihin lisää. Näihin tarpeisiin pyrimme antamaan erinäisiä kehitysehdotuksia.