Snipp- och snoppfunderingar : En litteraturöversikt om hur föräldrar och professionella kan stöda barnets sexuella utveckling.
Heinonen, Sofia (2010)
Heinonen, Sofia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315245
Tiivistelmä
Syftet med denna studie är att ta reda på hur föräldrar och professionella kan stöda barnets sexuella utveckling. Studien avgränsas till barn i åldern noll till tolv år. Forskningsmetoden är litteraturöversikt. Studiens material består av fem böcker som analyseras med hjälp av en innehållsanalys. Den teoretiska referensramen består av en historisk tillbakablick samt Ernest Bornemans och Sigmund Freuds psykosexuella utvecklingsteorier. Resultatet tar upp tillfredsställandet av barnets behov samt närhet och trygghet som viktiga aspekter i stödandet av den sexuella utvecklingen i spädbarnsåldern. Resultatet tar fram olika aspekter gällande på vilket sätt föräldrar och professionella ska kommunicera med barnet om sexualiteten. Bland annat ett positivt sätt och att inte ge en för grundlig information för tidigt betonas. En viktig sak resultatet lyfter fram, är att ett negativt förhållningssätt i kommunikationen med barnet bör undvikas. Resultatet tar också fram vikten av utvecklandet och användningen av ett sexuellt ordförråd i familjen. Betydelsen av på vilket sätt den vuxne bör ge barnet information om olika kroppsdelar, speciellt om de sexuella delarna betonas även i resultatet. Resultatet gällande hur föräldrar och professionella ska förhålla sig till barnets sexuella lekar är inte enhälligt. Majoriteten av materialet betonar barnets rätt till ostördhet, medan en liten del av studiens material betonar avbrytning av leken för att kunna dra en gräns mellan passande och icke passande lekar. Konsekvenserna av ett strängt och straffande förhållningssätt tas upp som viktiga aspekter, både gällande barnets sexuella lekande och gällande masturbering. Resultatet tar även upp vikten av en tillåtande attityd mot masturbering. The purpose of this thesis is to explore how parents and professionals can support a child’s sexual development. The thesis focuses on children between the ages of zero to twelve years old. The research method used is literature review. The material used in this thesis consists of five books which are analyzed using content analysis. The theoretical frame of reference consists of a historical overview along with Ernest Borneman’s and Sigmund Freud’s theories of a child’s psychosexual development. The result mentions safety, intimacy and satisfying a child’s needs as important aspects in supporting a child’s sexual development during infancy. The result presents different aspects relating to how parents and professionals should communicate with a child about sexuality. Among other things, a positive manner of speech and proper timing of giving information are emphasized. An important issue that the result brings forth is that one should avoid a negative attitude when communicating with a child about sexuality. The result also shows the importance of creating and using a sexual vocabulary inside the family. Moreover, the result emphasizes the importance of how an adult should give information to the child regarding various parts of the body, especially the sexual parts. When it comes to how parents and professionals should relate to a child’s sexual plays, the result is not unanimous. The majority of the material highlights the child’s right to play freely, while a small part of the material emphasizes the right to interrupt the play in order to draw a line between appropriate and inappropriate plays. The consequences of a strict and punishing attitude are mentioned as important matters, relating to both a child’s sexual playing and masturbation. Moreover, the result mentions the importance of an allowing attitude towards masturbation.