Rockfestivaalin myyntipaikat : Tapaus: Helsinki Live One Day Rock Festival
Lipponen, Matti (2010)
Lipponen, Matti
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315237
Tiivistelmä
Erilaisiin tapahtumiin ja festivaaleihin kuuluvat olennaisesti erilaiset myyntikojut. Päivän tai pidempään kestävät tapahtumat tarjoavat useimmiten kävijöilleen mahdollisuuden käyttää erilaisten myynti- ja promootiokojujen palveluita. Kojujen paikoista perittävät vuokrat ovat myös merkittävä osa tapahtumien ja festivaalien tulonlähteitä. Hyvin organisoidut, laadukkaat sekä moneen makuun sopivat myynti- ja promootiopaikat antavat tapahtumalle viimeistellyn ilmeen sekä välittävät järjestäjästä ammattimaisen kuvan.
Raporttini tarkastelukohteena on toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettu Helsinki Live festivaalin myynti- ja promootiopaikkojen toteutus. Opinnäytetyön tekijä toimi työntekijänä Speed Promotion & Agency Oy:ssä ja vastasi festivaalin myynti- ja promootionpaikkojen toteutuksesta sisältäen paikkojen ennakkomyynnin, sopimusneuvottelut sekä organisoinnin itse tapahtumassa. Helsinki Live festivaali järjestettiin 5.6.2010 Helsingin Käpylässä pääesiintyjänään Guns N´Roses. Tapahtuma keräsi noin 17 500 osallistujaa.
Opinnäytetyössäni raportoin ja kuvailen Helsinki Live festivaalin myynti- ja promootiopaikkojen toteutuksen. Tuon myös esille myyntipaikkojen taloudellisen merkityksen festivaaleille sekä myyntipaikkojen toteutukseen liittyviä haasteita. Lisäksi kerron miten kulttuurituottaja sopii myyntipaikkojen toteutuksesta vastaavaksi henkilöksi ja millaisia taitoja ja tietoja kyseiseltä henkilöltä projektin toteutuksessa vaaditaan.
Opinnäytetyössäni esittelen opinnäytetyöni taustat, Helsinki Live tapahtuman, tapahtumassa olleet myynti- ja promootiopaikat sekä myynti- ja promootiopaikkojen toteutuksen. Ajallisesti projekti kesti noin kolme kuukautta, jonka aikana opin millaista on vastata yhdestä suuren rockfestivaalin osa-alueesta.
Raporttini tarkastelukohteena on toiminnallisena opinnäytetyönä toteutettu Helsinki Live festivaalin myynti- ja promootiopaikkojen toteutus. Opinnäytetyön tekijä toimi työntekijänä Speed Promotion & Agency Oy:ssä ja vastasi festivaalin myynti- ja promootionpaikkojen toteutuksesta sisältäen paikkojen ennakkomyynnin, sopimusneuvottelut sekä organisoinnin itse tapahtumassa. Helsinki Live festivaali järjestettiin 5.6.2010 Helsingin Käpylässä pääesiintyjänään Guns N´Roses. Tapahtuma keräsi noin 17 500 osallistujaa.
Opinnäytetyössäni raportoin ja kuvailen Helsinki Live festivaalin myynti- ja promootiopaikkojen toteutuksen. Tuon myös esille myyntipaikkojen taloudellisen merkityksen festivaaleille sekä myyntipaikkojen toteutukseen liittyviä haasteita. Lisäksi kerron miten kulttuurituottaja sopii myyntipaikkojen toteutuksesta vastaavaksi henkilöksi ja millaisia taitoja ja tietoja kyseiseltä henkilöltä projektin toteutuksessa vaaditaan.
Opinnäytetyössäni esittelen opinnäytetyöni taustat, Helsinki Live tapahtuman, tapahtumassa olleet myynti- ja promootiopaikat sekä myynti- ja promootiopaikkojen toteutuksen. Ajallisesti projekti kesti noin kolme kuukautta, jonka aikana opin millaista on vastata yhdestä suuren rockfestivaalin osa-alueesta.