Dynaamisen istumisen vaikutus yläkoululaisten vartalon asentoon ja keskivartalon hallintaan
Suzuki, Masamichi; Oksanen, Tuomas (2010)
Suzuki, Masamichi
Oksanen, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315216
Tiivistelmä
Nuorten selkävaivojen sekä ryhtivirheiden yleistymistä voidaan osittain selittää lisääntyneellä istumisella. Nuoret istuvat koulussa useita tunteja päivässä ja useimmilla koulunkäynti jatkuu yli 12 vuotta. Tietokoneen ääressä työskentelyyn liittyvät huonot työskentelyasennot, jotka aiheuttavat staattista lihasjännitystä ja lisäävät näin niska-hartia- ja alaselkävaivoja. Lisääntyneen istumisen ja staattisen päätetyöskentelyn aiheuttamat niska-, hartia- ja alaselkävaivat voivat tulevaisuudessa olla yhä merkitsevämpi kansanterveydellinen ongelma.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Terve Elämä! - hankkeessa dynaamisen istumisen vaikutusta koululaisten vartalon asentoon ja keskivartalon hallintaan sekä mahdollisesti epäspesifisiin alaselkäkipuihin. Tutkimuksen kautta pyrittiin vaikuttamaan yläkoululaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli keskivartalon hallintaan liittyvät fysioterapeuttiset määritelmät ja käsitteet. Tärkeänä teoreettisena taustana oli lisäksi dynaamiseen istumiseen, selkärangan asentoon ja epäspesifiseen alaselkäkipuun liittyvät teoreettiset määritelmät.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 30 oppilasta, jotka olivat iältään 14–15-vuotiaita. Tutkimusryhmässä oli kymmenen poikaa ja viisi tyttöä. Kontrolliryhmässä oli kahdeksan poikaa ja seitsemän tyttöä. Tutkimuksessa tutkimusryhmällä oli käytössään terapiapallot, joilla he istuivat yhden oppitunnin (45 minuuttia) ajan päivässä viitenä päivänä viikossa vaihtaen terapiapallon yhden oppitunnin (45 minuuttia) istumisen jälkeen tavalliseen tuoliin. Kontrolliryhmä istui tavallisilla koulussa käytössä olevilla tuoleilla koko päivän ajan. Tutkimuksen kesto oli 9 viikkoa. Tutkimuksessa toteutettiin alku- ja loppukyselyt, joihin oppilaat vastasivat täyttämällä strukturoidut kyselylomakkeet. Tutkimuksessa käytettiin kahta eri mittaria. SpinalMouse®:illa mitattiin koehenkilöiden selkärangan asentoa ja vartalon taipuisuutta sagitaalitasolla. Stabilizer:illa mitattiin vartaloa stabilisoivien lihasten aktivaatiota, kestävyyttä sekä voimaa.
Parametrittomien analyysimenetelmien perusteella ei ryhmien välillä tapahtunut merkittäviä muutoksia dynaamisen istumisen kautta. Corrected Effectsize (EScorr) -laskukaavan mukaan dynaamisella istumisella oli todennäköisesti positiivista vaikuttavuutta tutkimusryhmäläisten terveydentilan sekä niska- ja alaselkävaivojen muutoksiin. Lisäksi dynaamisella istumisella oli mahdollisesti positiivista vaikuttavuutta tutkimusryhmäläisten rinta- ja lannerangan asennon sekä keskivartalon hallinnan muutoksiin. Tutkimusryhmässä dynaaminen istuminen aiheutti mahdollisesti vartalon lisääntynyttä liikettä, vartalolihasten sekä proprioseptiikan aktiviteetin lisääntymistä. Dynaamisen istumisen perusteella tutkimusryhmäläiset pystyivät todennäköisesti kohentamaan proprioseptiikan herkkyyttä ja parantamaan niveliä stabilisoivien lihasten rekrytointikykyä. Tämä johti mahdollisesti tutkimusryhmäläisten vartalon asennon hallinnan muutoksiin. Tulevaisuudessa tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia, jotta voidaan selvittää dynaamisen istumisen tarkkaa vaikutusmekanismia vartalon asentoon ja keskivartalon hallintaan sekä koululaisten alaselkäkipuihin.
Asiasanat: keskivartalon hallinta, dynaaminen istuminen, vartalon asento, epäspesifinen alaselkäkipu, fysioterapia
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Terve Elämä! - hankkeessa dynaamisen istumisen vaikutusta koululaisten vartalon asentoon ja keskivartalon hallintaan sekä mahdollisesti epäspesifisiin alaselkäkipuihin. Tutkimuksen kautta pyrittiin vaikuttamaan yläkoululaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Tämän opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli keskivartalon hallintaan liittyvät fysioterapeuttiset määritelmät ja käsitteet. Tärkeänä teoreettisena taustana oli lisäksi dynaamiseen istumiseen, selkärangan asentoon ja epäspesifiseen alaselkäkipuun liittyvät teoreettiset määritelmät.
Tutkimukseen osallistui yhteensä 30 oppilasta, jotka olivat iältään 14–15-vuotiaita. Tutkimusryhmässä oli kymmenen poikaa ja viisi tyttöä. Kontrolliryhmässä oli kahdeksan poikaa ja seitsemän tyttöä. Tutkimuksessa tutkimusryhmällä oli käytössään terapiapallot, joilla he istuivat yhden oppitunnin (45 minuuttia) ajan päivässä viitenä päivänä viikossa vaihtaen terapiapallon yhden oppitunnin (45 minuuttia) istumisen jälkeen tavalliseen tuoliin. Kontrolliryhmä istui tavallisilla koulussa käytössä olevilla tuoleilla koko päivän ajan. Tutkimuksen kesto oli 9 viikkoa. Tutkimuksessa toteutettiin alku- ja loppukyselyt, joihin oppilaat vastasivat täyttämällä strukturoidut kyselylomakkeet. Tutkimuksessa käytettiin kahta eri mittaria. SpinalMouse®:illa mitattiin koehenkilöiden selkärangan asentoa ja vartalon taipuisuutta sagitaalitasolla. Stabilizer:illa mitattiin vartaloa stabilisoivien lihasten aktivaatiota, kestävyyttä sekä voimaa.
Parametrittomien analyysimenetelmien perusteella ei ryhmien välillä tapahtunut merkittäviä muutoksia dynaamisen istumisen kautta. Corrected Effectsize (EScorr) -laskukaavan mukaan dynaamisella istumisella oli todennäköisesti positiivista vaikuttavuutta tutkimusryhmäläisten terveydentilan sekä niska- ja alaselkävaivojen muutoksiin. Lisäksi dynaamisella istumisella oli mahdollisesti positiivista vaikuttavuutta tutkimusryhmäläisten rinta- ja lannerangan asennon sekä keskivartalon hallinnan muutoksiin. Tutkimusryhmässä dynaaminen istuminen aiheutti mahdollisesti vartalon lisääntynyttä liikettä, vartalolihasten sekä proprioseptiikan aktiviteetin lisääntymistä. Dynaamisen istumisen perusteella tutkimusryhmäläiset pystyivät todennäköisesti kohentamaan proprioseptiikan herkkyyttä ja parantamaan niveliä stabilisoivien lihasten rekrytointikykyä. Tämä johti mahdollisesti tutkimusryhmäläisten vartalon asennon hallinnan muutoksiin. Tulevaisuudessa tarvitaan kuitenkin lisätutkimuksia, jotta voidaan selvittää dynaamisen istumisen tarkkaa vaikutusmekanismia vartalon asentoon ja keskivartalon hallintaan sekä koululaisten alaselkäkipuihin.
Asiasanat: keskivartalon hallinta, dynaaminen istuminen, vartalon asento, epäspesifinen alaselkäkipu, fysioterapia